info@kimiyatrading.com

☎️+982191311234 ☎️+987191311234

عرضه جهانی غلات(ذرت،گندم،سویا،جو)
    
تعداد بازدید: 3134
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/8/11

📌 هفته ی بارانی در آرژانتین/ پیش بینی عرضه و تقاضای جهانی غلات .اتحادیه جهانی غلات (IGC) در گزارش ماهانه خود در روز گذشته تولید نهایی ذرت را در ایالات متحده، اکراین و اتحادیه اروپا در سال 21-2020 کمتر از میزان سال قبل پیش بینی کرد که این به معنی کاهش عرضه جهانی این محصول نیز می باشد. 

📌 اتحادیه جهانی غلات (IGC) در گزارش ماهانه خود در روز گذشته تولید نهایی ذرت را در ایالات متحده، اکراین و اتحادیه اروپا در سال 21-2020 کمتر از میزان سال قبل پیش بینی کرد که این به معنی کاهش عرضه جهانی این محصول نیز می باشد.

صادرات جو از اتحاديه اروپا به بالاترين ميزان خود طى ٦ سال گذشته رسيد. افزايش تقاضاى بازار چين، تركيه و اردن از علل رشد صادرات جو از اتحاديه اروپا ميباشد.
صادرات جو از ابتداء سال زراعى جارى (ماه جولاى) تا امروز حدود ٤.١٢ ميليون تن اعلام شده كه نسبت به سال قبل با ٣.٤٣ ميليون تن در همين مدت، افزايش داشته است. نكته قابل توجه، افزايش صادرات جو از اتحاديه اروپا به سه بازار چين (١.٦١ ميليون تن)، تركيه (٣٣٢،٥٠٠ تن) و اردن (٤١٢،٠٠٠ تن) و در مقابل كاهش صادرات به سعودى و الجزاير ميباشد.
افزايش قيمت جهانى گندم و شرايط خشكسالى در بيشتر مناطق شرقى مديتراته و خاورميانه، تقاضاى جايگزينى ساير غلات از جمله جو را در سبد خريد مصرف كنندگان افزايش داده و به نظر كماكان شاهد رشد تقاضاى بازار جو، خواهيم بود.
در زير، روند صادرات جو از اتحاديه اروپا را براى سه سال متوالي از ابتداء فصل برداشت تا هفته ٢٢ام بررسى ميكنيم.

خوشبختانه کاهش تولید ذرت را میتوان با افزایش تولید سایر غلات از جمله گندم و دانه سویا،جو جبران کرد.

پیش بینی تولید دانه سویا در حدود 370 میلیون تن است که از 338 میلیون تن سال قبل بالاتر می باشد، همچنین میزان صادرات دانه سویا نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 میلیون تن نیز افزایش یافته است.

تولید جهانی گندم نیز نسبت به ماه گذشته 1 میلیون تن رشد داشته و به 764 میلیون تن رسیده است.


تولید در سال ۲۰۱۹
بر اساس آخرین اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی ایران، تولید دانه های پر بازده در ایران که به ترتیب گندم، جو، شالی و ذرت هستند، ممکن است به ترتیب 7/13، 5/3، 4/4 و 1/1 میلیون تن باشد.

F 02 - نگاهی کوتاه به تولید دانه در ایران
شکل 3 – میزان کشت منطقه برای کشاورزی آبیاری شده و بارانی
در همین سال، هداز، شبدر، علوفه ذرت با تولید 6.1، 0.5 و 11.6 میلیون می تواند بیشتر از محصولات علوفه ای باشد که سهم بالایی از تولید در محصولات ایرانی دارند.

ممکن است پیش بینی شود که تولید دانه ایران در سال ۲۰۱۶ تا ۲۲۸ با رشد سالانه ۲٫۲۴ انجام شود. این رشد عمدتاً تحت تأثیر تولید گندم قرار دارد که به طور معمول انتظار دارد به طور متوسط حدود ۷۰٪ کل تولید را به خود حساب کند. اگر پیش بینی کنید تولید گندم در این مدت سالانه 7/2 درصد رشد خواهد داشت و در سال 2028 به 4/15 میلیون تن خواهد رسید. تولید سایر دانه های درشت نیز سالانه ۱٫۷ درصد رشد داشته و در سال ۲۰۲۸ بر اساس پیش بینی ها به ۳٫۶ میلیون تن رسیده است.

تصویر 2 - نگاهی کوتاه به تولید دانه در ایران

تولید برنج ایران در سال ۲۰۱۶ حدود ۱٫۹ میلیون تن بوده است و انتظار می رود با متوسط رشد سالانه ۱٫۶ درصدی در سال ۲۰۲۸ به ۲٫۳ میلیون تن برسد. انتظار می رود پیش بینی تولید ذرت ایران در سال 2028 با متوسط رشد سالانه 6/1 درصدی از 897 هزار تن در سال 95 به 08/1 میلیون تن برسد.

مصرف
انتظار می رود طی سال های 95 تا 97 مصرف غلات کشور سالانه 4/3 درصد همراه باشد. در این مدت انتظار مصرف مواد غذایی در ایران تغییر قابل توجهی را تجربه نخواهد کرد، اما پیش بینی استفاده از ذرت و سایر دانه های درشت کشور در این مدت به ترتیب با رشد سالانه 4/2 درصد و 4/5 درصد همراه خواهد بود. بر اساس انتظارات، مصرف برنج نیز در این مدت رشد سالانه 12.12 درصدی را تجربه خواهد کرد.

iran üretim3 - نگاهی کوتاه به تولید دانه در ایران

پیش بینی در سال ۲۰۲۸ بیش از ۴۶ دانه در ایران به ذرت، ۳۱٪ به سایر دانه های درشت، ۱۵٪ تا برنج، بیش از ۸٪ به گندم اختصاص داده شده است.

تجاری
بر اساس پیش بینی ها انتظار می رود واردات غلات ایران سالانه ۳٫۵٪ در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۸ رشد کند. با این حال، پیش بینی باید با متوسط منفی رشد سالانه منفی 0.5٪ و 6.5٪ در طول دوره بررسی واردات برنج و گندم همراه باشد. اما ذرت و دیگر دانه های درشت به ترتیب رشد سالانه 9/3 درصد و 6/9 درصد را تجربه خواهند کرد.

📍پیش بینی شده است تجارت جهانی غلات در سال 21-2020 به 403 میلیون تن برسد و در حدود 7 میلیون تن نسبت به سال گذشته افزایش یابد، همچنین انتظار میرود بیشترین صادرات گندم به کشور های چین و پاکستان و بیشترین صادرات ذرت به اتحادیه اروپا و چین صورت گیرد.

🔻گزارش شورای بین المللی غلات (IGC)؛

 افزایش 30 درصدی قیمت جهانی سویا نسبت به سال قبل
شاخص قیمت سویا در شورای بین المللی غلات نشان دهنده افزایش قیمت لوبیای سویا در سطح بین المللی است. شاخص قیمت سویا در شورای بین المللی غلات (IGC) در ابتدای این هفته در 242 واحد ایستاد (شاخص در ژانویه 2000 معادل 100 بود). شاخص IGC به عنوان معیار اندازه گیری قیمت سویا در سراسر جهان می باشد. شاخص قیمت سویا در پایان ماه اکتبر بیش از 30 درصد بالاتر از سال قبل است.

 

🔊 اتحادیه غلات آرژانتین(BAGE) بارش های یک هفته گذشته در اکثر نواحی این کشور را برای محصولات گندم، ذرت و دانه آفتابگردان مفید دانست.

با توجه به خشکسالی های اخیر در آرژانتین، این بارش ها کمک زیادی به تولید نهایی گندم کرده و در طول هفته ی گذشته برداشت گندم 2.6 درصد رشد داشته؛ به نحوی که این بارشها رطوبت خاک را 9درصد افزایش داده که روی کیفیت محصول نیز تاثیر زیادی گذاشته است، اما متاسفانه نسبت به مدت مشابه سال قبل همچنان رطوبت خاک مناسب نیست.

وضعیت کشت ذرت نیز نسبت به هفته ی قبل 2.3درصد رشد داشته است.

 به لطف بارش های اخیر، کشت دانه آفتابگردان 26.9درصد نسبت به هفته ی گذشته پیشرفت کرده و در حدود 59 درصد پیش بینی کشت محقق گردیده است.

 

دامداران و مرغداران به شدت تحت فشارند، نه سویا گیرشان می‌آید نه ذرت!/ واردات بسیاری از اقلام علوفه‌ای کاهش پیدا کرده است.محمدرضا مرتضوی، رییس کانون انجمن های صنایع غذایی : باید ذخیره ۶ ماه اقلام علوفه ای کشور را داشته باشیم و به اندازه کافی هم سیلو داریم ولی کسی در این زمینه پاسخگو نیست.

توضیحات قائم مقام وزیر صمت در ستاد تسهیل در خصوص آخرین وضعیت رسوب مواد اولیه در بنادر

دین پرست، در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضع کالاها و مواد اولیه‌ای که در گمرکات و بنادر رسوب شده، گفت: در سفر دو هفته قبل معاون اول رئیس جمهور به استان هرمزگان تصمیمات خوبی در این باره گرفته شد، زیرا مواد اولیه بسیاری از بنگاه‌ها در بنادر و گمرکات رسوب شده است از این رو روز گذشته در مذاکراتی که با مدیران گمرک داشتم، آن‌ها موارد را احصا و گزارش خود را آماده کردند که هفته بعد در جلسه اختصاصی با مدیران گمرک در وزارت صمت، فهرست احصا شده در اختیار ما قرار می‌گیرد سپس ما آن فهرست را با مصوبات ابلاغی معاون اول در سفر به هرمزگان تطبیق می‌دهیم.

وی افزود: اگر هر دستگاهی کوتاهی کرده باشد حتماً به رئیس جمهور و معاون اول اعلام خواهیم کرد تا تصمیمات مقتضی برای دستگاه‌هایی که تخطی کرده اند اتخاذ شود.

📌وضعیت برداشت غلات در اوکراین

 وزارت کشاورزی اکراین اعلام کرد، تا تاریخ 29 ماه اکتبر، کشاورزان در حدود 86درصد از برنامه برداشت غلات را به اتمام رسانده است.

همچنین این نهاد، میزان تولید غلات را تاکنون 51.9 میلیون تن اعلام کرد.

ذرت در کل 3.4 میلیون هکتار یا 62% از میزان برنامه ریزی شده، گندم 77.3 هزار هکتار یا 98 درصد از میزان برنامه ریزی شده و بذر آفتابگردان در 6 میلیون هکتار یا 94 درصد برداشت شده است که در واقع تولید دانه آفتابگردان اکراین تاکنون در حدود 12 میلیون تن تخمین زده شده است.

دانه سویا نیز 1.1 میلیون هکتار یا 85 درصد از برنامه ریزی برداشت شد.

📌سازمان جهانی غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO) اعلام کرد: قیمت جهانی روغن های گیاهی در ماه نوامبر 14.5 درصد جهش کرد و به دلیل تقاضای زیاد و عرضه محدود به بالاترین سطح خود از ماه مارس سال 2014 رسید، در حالی که تأثیر تقاضای بالای چین و نگرانی های کاشت آرژانتین باعث افزایش قیمت جهانی غلات نیز شد.

قیمت روغن سویا بیشتر به دلیل محدود بودن صادرات در آمریکای جنوبی و تقاضای بالا از هند رشد کرد همچنین قیمت کلزا و روغن آفتاب با کاهش عرضه جهانی افزایش یافت.

افزایش قیمت ذرت، با ادامه خرید آن توسط چین، با توجه به کاهش بیشتر برآورد تولید امسال در ایالات متحده آمریکا و اوکراین، هر دو صادرکننده اصلی، مورد حمایت واقع شده است.

📌اولین محموله دانه سویا از ایالات متحده به بنادر برزیل وارد شد

اولین کشتی حامل دانه سویا در حالی از امریکا وارد بنادر برزیل شد که این محموله بالغ بر 30,500 تن دانه سویای آمریکایی است.

برزیل امسال حجم عظیمی از دانه های سویا تولیدی خود را به واردكننده اصلی خود یعنی چین فروخت و مقدار کمی برای مصرف داخلی باقی گذاشت که این امر باعث شد ذخایر داخلی این محصول کاهش یابد.

📍 اتحادیه دانه های روغنی برزیل اعلام کرد، واردات سویای اصلاح شده ژنتیکی (GMO) برزیل از ایالات متحده می تواند مشکلاتی در حوزه بازرسی ایجاد کند زیرا هر دو کشور رویکردهای مختلفی را برای تصویب کنترل کیفی بذرهای بیوتکنولوژی در پیش می گیرند.

📌 عراق به ایران جو صادر می کند

🔊وزیر تجارت کشور عراق اعلام کرده در سال‌های اخیر عراق در زمینه تولید گندم و جو پیشرفت‌های خوبی داشته و اکنون زمینه صادرات جو به ایران فراهم است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

📎 قرار است دولت عراق برای صادرات جو به ایران اقدام کند تا موازنه تجاری بین دو کشور در این بخش انجام شود.

📌رشد قیمت های نقد و آتی بازار غلات

🔊طبق برآوردها و پيش بينى روز شنبه، گزارش امروز USDA از ميزان عرضه و تقاضا، به اندازه كافى باعث رشد قيمت هاى نقد و آتى در بازارها شد.

📎امروز اداره تامين غلات مصر، مناقصه ٢٤٠ هزار تن گندم را بدليل افزايش قيمت ها كنسل كرد (حدود ٣٠ دلار افزايش نسبت به آخرين مناقصه). قيمت هاى اعلامى فوب فرانسه ٢٩٣ دلار، رومانى ٢٩٢ و روسيه ٣١٥ دلار

📍اردن هم مناقصه خريد جو را بدليل افزايش قيمت كنسل كرد. در حوزه بالتيك امروز ذرت تحويل الواتور در اودسا ٢٤٣ و نيكولايف ٢٤٠ دلار معامله شد.

📎 اما ذرت در بازار آتى شيكاگو سطح مقاومت ٥ دلار را درنورديد و ٥.١٧ دلار در بوشل معامله شد و سويا هم وارد كانال ١٤ دلار در بوشل گرديد.

📍در خصوص گزارش USDA، در دو جدول پايين، به ترتيب ميزان موجودى ذرت، سويا و گندم در دنيا و همينطور ميزان برآورد برداشت سويا و ذرت در امريكاى جنوبى درج شده است.

📍مقايسه اى بين پيش بينى در روز شنبه و آمار اعلامى از USDA نشان می دهد:
موجودى انتهاى ماه
ذرت=>
(٢٨٢) - USDA (٢٨٣.٨٣)
سويا=>
(٨١) - USDA (٨٤.٣١)
گندم=>
(٣١٧) - USDA (٣١٣.١٩)

ميزان برداشت ٢٠٢٠/٢٠٢١ امريكاى جنوبى
ذرت برزيل =>
(١٠٧) - USDA (١٠٩)
ذرت آرژانتين=>
(٤٦) - USDA (٤٧.٥٠)
سويا برزيل =>
(١٣١) - USDA (١٣٣)
سويا آرژانتين =>
(٤٧) - USDA (٤٨)

🔹️ روابط عمومی کیمیا تجارت زرK.T.Z

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت کیمیا زرین است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس