info@kimiyatrading.com

☎️+982191311234 ☎️+987191311234

صادرات گندم و ذرت اکراین
    
تعداد بازدید: 4215
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/8/18

📌 بر اساس داده های وزارت کشاورزی اکراین که روز جمعه منتشر شد، صادرات گندم و ذرت اوکراین طی هفته گذشته دو برابر شد، در حالی که صادرات ذرت در هفته منتهی به 6 نوامبر 32 درصد کاهش داشت.

 📌وضع عوارض بر صادرات گندم در روسیه

 دولت روسیه در اطلاعیه رسمی اعلام کرد، صادرات گندم تا سقف 17.5 میلیون تن، از 15 تا 28 فوریه مشمول مالیات 25 یورو /تن است، اما این عوارض از اول ماه مارس 2021 به 50 یورو/ تن افزایش خواهد یافت.

همچنین عوارض صادرات ذرت نیز از 15 مارس 2021، 25 یورو/تن و عوارض صادرات جو از 15 مارس 10 یورو/تن خواهد بود.

📍 این اقدام در راستای تعدیل قیمت های داخلی در روسیه انجام خواهد شد.



لازم به ذکر است با وجود این که صادرات گندم اکراین نسبت به هفته های گذشته افزایش داشته و به 581,000 تن رسیده است، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8% کاهش داشته است.

صادرات ذرت اکراین علی رغم افزایش فروش در بازار داخلی، طی هفته گذشته کاهش یافت. صادرات جو اکراین نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

از ابتدای سال کشاورزی 21-2020، تولید دانه آفتابگردان در بلاروس به پایین ترین میزان خود نسبت به میانگین چند سال اخیر رسید. بر اساس آمار، تولید کلی دانه های روغنی در بلاروس در سال 21-2020، 1.37 میلیون تن خواهد بود که در مقایسه با سال گذشته 1 درصد کاهش یافته است.

این مسئله ممکن است منجر به ضعف بلاروس در خصوص رقابت با محصولات اوکراین و روسیه شود.

بر اساس برآورد های فعلی تا پایان ماه اکتبر سال 2020، قیمت های جهانی روغن پالم رو به افزایش است. این افزایش جهانی قیمت ناشی از کمبود ذخایر این روغن در مالزی و اندونزی می باشد.

 بیماری Covide19، کمبود کارگر و نگرانی درخصوص شرایط آب و هوا، تولید این محصول را نسبت به سال های قبل کاهش داده است و این در حالی است که حجم تقاضا ثابت مانده و صادرات طبق روال قبل صورت میگیرد، در نتیجه ذخایر روغن پالم کاهش خواهد یافت.

📌همچنین شرایط نامساعد آب و هوایی بر کیفیت روغن آفتابگردان تاثیر گذاشته و این امر موجب شده تقاضای جهانی برای روغن پالم افزایش یابد.

🔹️خبر دوم

اداره خدمات کشاورزی وابسته به وزارت کشاورزی ایالات متحده اعلام کرد: در دور دوم برنامه کمک برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی از جمله آبزی پروران که از شیوع ویروس کرونا خسارت دیده اند بیش از ۷ میلیارد دلار کمک خواهد کرد.

این وزارتخانه در کل ۱۴ میلیارد دلار کمک هزینه برای تولیدکنندگان محصولات زراعی و دامی ایالات متحده که کسب و کارشان با مشکلات جدی ناشی از کووید ۱۹ روبرو شده در نظر گرفته است.

از ۲۱ سپتامبر تاکنون ۴۴۳ هزار نفر برای دریافت این کمک ها ثبت نام کرده اند. ایالت های نبراسکا، مینه سوتا، ایلینوی و کانزاس شاهد بیشترین میزان پرداخت خواهند بود.

📌میزان برداشت ذرت در اوکراین به ۲۷ میلیون تن رسید

تا پايان ماه نوامبر، ميزان برداشت ذرت در اكراين به حدود ٢٦.٨ ميليون تن از ٥.١ ميليون هكتار اراضى زير سطح كشت رسيد که بر این اساس، حدود ٩٤٪؜ از برداشت امسال تكميل شده است.

در همين راستا، دانه سويا هم با حدود ٢.٨ ميليون تن از ١.٣ ميليون هكتار اراضى تحت كشت یعنی حدود ٩٩ درصد برداشت شده است.

در عین حال، حدود ٦.٠٣ ميليون هكتار از اراضى كشاورزى براى كشت زمستانه گندم و حدود ٩٣٩ هزار هكتار تحت كشت جو زمستانه قرار گرفته و تقريبا پروژه كاشت جو و گندم زمستانه در اكراين تكميل شده است.

📌هند حدود ٢٠٠ هزار تن گندم به بنگلادش فروخت

هند حدود ٢٠٠ هزار تن گندم در قيمت تقريبى ٢٧٥ دلار به بنگلادش فروخت که اين قيمت، از فروش گندم روسيه به بنگلادش، حدود ١٠ دلار ارزانتر است.

در این میان به نظر می رسد حوزه بالتيك در خصوص گندم، می بایست براى مدتى روى بازار شمال افريقا و خاورميانه متمركز باشند و تا حدودى از بازار آسياى شرقى فاصله بگيرند.

هند حدود ١٠٠ هزار تن برنج شكسته در قيمت تقريبى ٣٠٠ دلار به چين فروخت.

نكته قابل توجه اينكه اين اتفاق تقريبا در سى سال گذشته بيسابقه بوده است.

به نظر، كاهش تامين برنج شكسته از تايلند، ميانمار و ويتنام از علل اين خريد تاريخى است.

صادرات اكراين تا تاريخ ١٥ ژانويه؛
گندم - ١٢.٦ ميليون تن
جو - ٣.٩ ميليون تن
ذرت - ١٠.٣ ميليون تن
حدود ١٨ درصد كاهش نسبت به سال قبل.
بايد در نظر داشت كه ظرفيت و سهميه صادرات از اكراين براى سال زراعى جارى حدود ٤٤ ميليون تن برآورد ميشود.
گندم - ١٧.٥ ميليون تن
جو - حدود ٤ ميليون تن
ذرت حدود ٢٢-٢٤ ميليون تن
بنابراين ، تا انتهاى فصل، حدود ٥ ميليون تن گندم و ١٢-١٤ ميليون تن ذرت ظرفيت صادراتى دارد.
به نظر من، اين درخواست با توجه به افزايش قيمت ها در بازارهاى صادراتى بيشتر هدف فشار به دولت جهت تخصيص سوبسيد به توليد كنندگان داخلى را داشته باشد. تقريبا، بخش قابل توجه از ذرت مانده، طى قراردادهاى آتى فروخته شده و بازارها امروز در پى فروش محصول آتى سال ٢٠٢١ هستند.
بازار موجود امروز براى ذرت و گندم تحويل الواتور(CPT) به ترتيب حدود ٢٥٦ و ٢٨٠ دلار بود.

📌برنامه های اوکراین برای کنترل بازار ذرت

برخی از انجمن های صنفی اکراین از جمله اتحادیه پرورش دهندگان طیور، از دولت این کشور خواسته اند تا برای جلوگیری از کسری دانه در داخل کشور گام هایی برای کنترل بازار ذرت بردارد.

آن ها طی نامه ای به نخست وزیر و همچنین وزیر توسعه اقتصاد ، تجارت و کشاورزی درخواست خود را مطرح نمودند.

متن نامه این گونه بود که:" ما از شما می خواهیم وزارت توسعه اقتصاد ، تجارت و کشاورزی اوکراین را موظف کنید که سقف حجم کلی صادرات ذرت 22 میلیون تن باشد و در صورت رد کردن این سقف، باید هزینه های صادراتی افزایش یابد.

وضعیت فعلی بسیار خطرناک است و ما به عنوان اصلی ترین مصرف کننده ذرت دامی، بسیار مضطرب هستیم و همچنین نیاز به توازن عرضه و تقاضای مناسب برای جلوگیری از صادرات کنترل نشده و جلوگیری از کسری ذرت برای نیازهای داخلی بخش دام وجود دارد.

اوکراین ممکن است با تجربه ی سال 2003 مواجه شود، زمانی که مجبور شد غلات را با قیمت بالاتر از قیمت صادراتی خود وارد کند.

📌اعمال محدودیت صادراتی بر گندم

شايعاتى در بازار مبنى بر احتمال اعمال محدوديت هاى صادراتى بر گندم آرژانتين مطرح است.

📍آرژانتين حدود ١٧ ميليون تن برداشت گندم دارد كه بخش عمده آن صادر ميشود و در حوزه امريكاى لاتين، تامين كننده اصلى برزيل است و بايد توجه داشت كه قيمت گندم در عمده مبادى اصلى دنيا حدود ٢٩٠ دلار FOB براى ماه جارى به جز آرژانتين (حدود ٢٧٠ دلار) اعلام شده است.

📎به نظر میرسد، اگر تجربه قبلى در خصوص ذرت و محدوديت هاى صادراتى از آرژانتين را در نظر بگيريم، بايد انتظار داشت كه احتمالا شاهد اعتصابات جديدى باشيم؛ در غير اين صورت، فشار تقاضاى مضاعف به حوزه بالتيك و اروپا، بايد انتظار جهش مجدد قيمت ها را هر چند مقطعى داشته باشيم

📌 وضعیت صادرات ذرت اکراین

بر اساس گزارش دریافتی از وزارت کشاورزی اکراین، صادرات ذرت این کشور در طی هفته گذشته از مرز 11 میلیون تن عبور کرد.

میزان کل صادرات اوکراین در مقایسه با مدت مشابه سال 2020، 24 درصد کاهش یافته است.

البته طی هفته های گذشته از دولت این کشور خواسته شده صادرات ذرت را برای جلوگیری از افزایش قیمت های داخلی و همچنین کسری ذخایر کاهش دهند.

✳️چین صدرنشین تولید خوراک دام جهان در سال ۲۰۲۰

براساس دهمین نسخه بررسی جهانی خوراک دام که توسط Alltech منتشر شده، *چین با تولید ۲۴۰ میلیون تن خوراک دام* در سال گذشته، توانست موقعیت خود را به عنوان برترین تولید كننده خوراك دام جهان پس بگیرد.

این کشور آسیایی با رشد ۵ درصدی که در تولید خوراک کامل در سال ۲۰۲۰ داشته، از ایالات متحده سبقت گرفت و این کشور را پشت سر گذاشت.

همچنین برآورد شده که حجم تولید خوراک دام جهان در سال ۲۰۲۱ با ۱٪ افزایش نسبت به سال گذشته به ۱۱۸۷/۷ میلیون تن برسد.*

 پس از چین سایر کشورهای برتر تولید کننده خوراک دام، از لحاظ تناژ و درصد رشد به ترتیب ایالات متحده (۲۱۵/۹ میلیون تن، ۱+ درصد) ، برزیل (۷۷/۶ میلیون تن، ۱۰+ درصد) ، هند (۳۹/۳ میلیون تن ، ۵- درصد) ، مکزیک (۳۷/۹ میلون تن ، ۴+ درصد) ، اسپانیا (۳۴/۸ میلیون تن ، ۰٪) ، روسیه (۳۱/۳ میلیون تن ، ۳+ درصد) ، ژاپن (۲۵/۲ میلیون تن ، ۰٪) ، آلمان (۲۴/۹ میلیون تن ، ۰٪) و آرژانتین (۲۲/۵ میلیون تن، ۷+ درصد) قرار دارند.

📌در مجموع این کشورها ۶۳٪ از تولید خوراک جهان را تشکیل می دهند و می توان آنها را به عنوان شاخص روند کلی در کشاورزی ارزیابی کرد.

📌 نتایج این بررسی همچنین نشان می دهد که رشد غالب این صنعت مربوط به بخش خوراک مرغ گوشتی و خوک بوده است. داده ها نشان می دهد که *خوراک مرغ گوشتی پیشگام بوده و ۲۸٪ از تولید خوراک دام جهانی* را تشکیل می دهد، که همان درصد ثبت شده درسال گذشته می باشد. پس از آن به ترتیب خوراک خوک ۲۴٪ ، مرغ تخمگذار ۱۴٪ ، خوراک گاو شیری ۱۱٪ و گاو پرواری ۱۰٪ از حجم تولید خوراک دام دنیا را به خود اختصاص می دهند.

📌 خوراک سایر گونه ها ۷٪ ، خوراک آبزیان حدود ۴٪ و *خوراک حیوانات خانگی فقط ۲٪ از کل خوراک دام جهان* را تشکیل می دهد.

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت کیمیا زرین است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس