info@kimiyatrading.com

☎️+982191311234 ☎️+987191311234

افزایش قیمت نهاده دامی
    
تعداد بازدید: 2425
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/8/20

با احترام ، استحضار می رساند در شرایط فعلی صنعت گوسفند و بزداری کشور سخت درگیر چالش بزرگ مشکلات گسترده اقتصادی شده است. تداوم روند فعلی افزایش قیمت نهاده دامی سبب بروز بحران در کشور می گردد. مشکلات فعلی به شرح زیر است:

🔸افزایش واردات کالاهای اساسی به کشور؛

🎥لطیفی، سخنگوی گمرک: حدود 20 میلیون و 323هزار تن کالای اساسی در 8 ماهه امسال وارد کشور شد. واردات کالاهای اساسی از نظر وزنی نسبت به پارسال 35 درصد و از لحاظ ارزشی 87 درصد رشد داشته است.

 📌آخرین وضعیت تامین ارز کالاهای اساسب و نهاده های دامی

🔊مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی گفت:که به تشخیص قانون بودجه در سال جاری؛ ۸ میلیارد دلار برای تأمین کالای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تکلیف شده بود که این مبلغ به طور کامل در شش ماهه اول سال تأمین ارز شده است و علاوه بر این یک و نیم میلیارد دلار هم برای واکسن کرونا تأمین ارز شده است.


📍شیوا راوشی درباره نوسانات قیمت ارز در بازار افزود: تقاضا‌های وارداتی کشور کاملاً مشخص و شفاف هستند؛ این در حالی است که به تشخیص قانون بودجه در سال جاری؛ ۸ میلیارد دلار برای تأمین کالای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تکلیف شده بود که این مبلغ به طور کامل در شش ماهه اول سال تأمین ارز شده است و علاوه بر این یک و نیم میلیارد دلار هم برای واکسن کرونا تأمین ارز شده است.

📎وی افزود: در مقایسه با سال گذشته؛ ۹ و نیم میلیاردی که امسال تأمین ارز شده تقریباً برابر کل ارز تأمین شده برای همین اقلام در سال ۹۹ بوده است و نشان می‌دهد که در سال جاری از لحاظ تأمین نیاز واقعی جامعه حداقل در این اقلام مشمول دریافت ارز ترجیحی پیشرو‌تر بودیم.

📍راوشی گفت: در مورد سایر اقلام کالا‌های واسطه ای، کالا‌های مورد نیاز تولیدکنندگان و وارداتی که مشمول ارز نیمایی می‌شوند هم بیش از ۱۸ میلیارد دلار تأمین ارز تا کنون صورت گرفته است بنابراین نیاز‌های وارداتی کشور به طور واقعی تأمین شده است.

📎وی تصریح کرد: مواردی که در نرخ ارز تأثیرگذار هستند غیر از مؤلفه‌های اقتصادی و ظرفیت تولید و تجارت واقعی کشور؛ اخبار سیاسی است که می‌تواند مربوط به این مسائل باشد که البته یک سری از وقایع گذرا هستند و تمام این موارد توسط دولت کنترل می‌شود.

📍این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: اتفاق مهم این است که فاکتور‌های اساسی و بنیادین اقتصادی که ناشی از ظرفیت تولید واقعی و تجارت کشور و ظرفیت صادرات و واردات کشور می‌باشند در وضع بهبود نسبت به گذشته هستند.

📍مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی درباره برنامه ریزی برای ثبات در بازار ارز هم گفت: بازار ارز و نیاز ارزی کشور باید در ابتدا از نظر واقعی بودن شناخته شود؛ نیاز واقعی کشور؛ واردات کالا است که در حال حاضر با ظرفیت برگشت ارز حاصل از صادراتِ صادرکنندگان تأمین می‌شود و سیاست چند سال اخیر کشور، بانک مرکزی و دولت همواره بر تقویت برگشت ارز حاصل از صادرات بوده است.

📎راوشی افزود: ما در شرایط تحریم و کاهش درآمد‌های نفتی توانستیم نیاز‌های اساسی کشور و حتی مواد لازم برای کارخانجات را تأمین کنیم که برای کشور یک موفقیت تلقی می‌شود و نشان می‌دهد که ظرفیت صادرات غیرنفتی کشور رو به افزایش است.


1-افزایش قیمت نهاده¬های دامی ( کاه و یونجه ، جو، ذرت، سویا و انواع کنجاله¬ها، دارو های دامی و تجهیزات) و عدم افزایش قیمت محصولات گوسفند و بز سبب متضرر شدن فعالان این بخش گردیده است. در سال گذشته قیمت جو ، ذرت ، سویا ، کاه و یونجه به ترتیب 2000، 1800، 3000، 500 و 1500 بوده و قیمت هر کیلوگرم بره زنده 45000 و در حال حاضر قیمت این نهاده ها به ترتیب 5000، 5300، 15000، 2000 و 3000 افزایش داشته و قیمت گوشت زنده گوسفندی کماکان 45000 تومان و حتی کمتر است. قاچاق دام و دامن زدن به موضوع قاچاق گرای غلط دادن به مسولان است و عامل اصلی گرانی گوشت ، بالا بودن قمیت نهاده هاست.
2-عدم اختصاص نهاده¬های دامی به واحد های کوچک گوسفندی و بز داری. در برخی از استانهای کشور نیز متاسفانه به کارخانجات خوراک دام واگذار شده که به نوعی ایجاد یک واسطه در زنجیره تولید است. در حالی که می¬توان با ثبت مشخصات همه واحدهای دامی کوچک روستایی و غیر روستایی و صدور کد شناسایی نهادهای مورد نیاز را به روش کد رهگیری ، مستقیم به واحد مربوطه تحویل داد.
ایجاد حلقه های واسطه جدید در مسیر تولید یعنی افزایش هزینه های تولید که هم تولید را زمین گیر نموده و هم قیمت محصولات تولیدی را افزایش می دهد.
3- تداوم وضعیت فعلی یعنی خروج سرمایه های مردمی از بخش تولید دام و سرازیر شدن این سرمایه ها در بخش دلالی دلار، سکه ، مسکن و خودرو و در نهایت بی انضباطی بیشتر اقتصادی می گردد. همچنین کم شدن فعلی جمعیت دامی عواقب دردناک کاهش تولید و افزایش چمشگیر محصول در شش ماه آتی را به دنبال دارد.
4- عدم واردات نهاده های دامی از کشورهای هم پیمان ایران و عدم ترخیص این نهاده ها از بنادر کشور نیز نیز جای بسی تعجب دارد. آنچه که بیشتر موکلان شما را سردر گم نموده است عدم حمایت وکلای محترم ملت در خانه ملت از تولید کنندگان است
5- حسب فرمایشات مقام معظم رهبری (حفظه الله) مبنی بر ارزان شدن کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز که ما تولید کنندگان نیز موافق ایشان بوده و از وضعیت فعلی ناراضی هستیم، متاسفانه دولت محترم آسان ترین راه برای ارزانی گوشت را اتخاذ نموده وراهبرد سوخته « حمایت فقط از مصرف کننده» را در پیش گرفته و سبب کاهش چشمگیر گوشت گوسفندی شده که منجر نابودی بخش تولید شده است.
عالمانه ترین تصمیم، اتخاذ را هبرد حمایت همزمان از « تولید» و « مصرف» است که به دو روش زیر قابل اجراست:
اول: واردات گسترده نهادهای کلیدی ( جو، ذرت ، کنجاله ها) با ارز دولتی و توزیع بین همه واحدهای روستایی و غیر روستایی. با توجه به وضعیت ارزی کشور بعید می رسد اجرایی گردد. گرچه واردات گسترده با ارز نیمایی نیز سبب عرضه گسترده و ارزان شدن این نهاده هامی گردد که چند ماهی است هیچ اقدامی نشده است.
دوم: دولت محترم به جای واردات گوشت و توزیع گوشت وارداتی باید منابع مالی اختصای به واردات را به طرح مجلس برای کارتهای الکترونیک ارزاق عمومی اختصاص دهد و از سوی دیگر با واردات گسترده نهاده های اساسی دامی بخش تولید دامی را حمایت کند. تا هم قدرت خرید مردم را حفظ و حمایت کند و هم بخش تولید رونق بگیرد. این تصمیم حمایت همزمان از تولید و مصرف کننده است.
6- تولید و کشت زراعت علوفه ای راهبرد دایمی و همیشگی حل این معظل است. طرح انتقال آب دریا های آزاد به مناطق مرکزی ایران نشان داد امکان بهره گیری از آب دریا برای کشت زراعت علوفه ای ( جو، ذرت، یونجه و دانه های روغنی) در کشور میسر شده است. نیمه شمالی استان سمنان خاکی حاصلخیز و قابل کشت وکار را دارد. انتقال آب از خزر به این منطقه با هدف فقط کشت زراعت علوفه ای و همچنین از خلیج فارس امکان تولید و حتی صادرات این نهاد های راهبردی را دارد.
دانه های روغنی یک محصولی کلیدی دو منظوره انسان و دام است چون روغن تولیدی مصرف انسانی و باقیمانده آنها همان کنجاله های دامی است.
انتقال آب از زاینده رود به دشتهای جانبی، انتقال اب از دجله و فرات به دشتهای پهنار جانبی نمونه های ایجاد اکوسیستم فعال و پویا ست.
لذا بدینوسیله از جنابعالی درخواست داریم نسبت به پیگیری مشکلات تولید دام اقدام نموده ومددرسان موکلان مستاصل خودباشید.

بر این اساس قیمت هر کیلوگرم دانه سویا در مبادی ورودی ۳۱ هزار ریال و قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا در مبادی ورودی ۳۲ هزار و ۲۰۰ ریال تعیین شد.

ستاد تنظیم بازار همچنین قیمت هر کیلوگرم ذرت و جو را در مبادی ورودی ۱۷ هزار ریال اعلام کرد.
در این ستاد مقرر شد، سقف قیمت‌های جهانی خرید این نهاده ها در سامانه جامع تجارت به صورت مستمر توسط کارگروه نظارت و تخصیص ارز، بررسی و بروز شود.
تمامی قیمت های تعیین شده در خصوص انواع روغن و نهاده‌های دامی در مبادی ورودی بوده و کرایه حمل مستند به اسناد و مدارک مثبته و بارنامه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به تناسب در این قیمت‌ها قابل اعمال است.

📍همچنین در خصوص دانه‌های روغنی، کرایه حمل متناسب با روغن خام و کنجاله استحصالی اعمال می شود.

در ستاد تنظیم بازار مقرر شد که با توجه به ضرورت تسهیل تامین و توزیع نهاده های دام و طیور، از آنجایی که در سامانه بازارگاه برای توزیع کنندگان نهاده‌های دام و طیور نقش و جایگاه تعریف شده است، تمامی هزینه‌های توزیع برای تحویل نهادها به دامداران و مرغداران توسط تمامی عوامل و واسطه های فروش به ازای هر کیلوگرم جو و ذرت ۱۵۰ ریال و برای هر کیلوگرم کنجاله ۲۵۰ ریال مصوب گردید که این مبلغ شامل اتحادیه ها و تشکل های مربوطه نیز می باشد.

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت کیمیا زرین است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس