info@kimiyatrading.com

☎️+982191311234 ☎️+987191311234

ترخیص درصدی کالا لغو شد
    
تعداد بازدید: 2241
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/11/13

ستاد تنظیم بازار مصوبه ترخیص درصدی کالای اساسی از انبارهای بنادر را لغو و اعلام کرد کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شوند، صرفا با اعلامیه تخصیص کامل ارز، امکان ترخیص دارند.

📌سه ماموریت ویژه گمرک در سال ۱۴۰۰

🔊وزیر اقتصاد از سه ماموریت ویژه گمرک برای رونق تولید خبر داد و گفت: تامین نیازمندی‌های تولید در کوتاهترین زمان ممکن، روانسازی پروسه صادرات کالا، نقش آفرینی در قالب پیشخوان برای مقابله با قاچاق سه ماموریت گمرک در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها است.

📎فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: زمانی که باید رونق تولید صورت بگیرد گمرکات باید سه مأموریت انجام دهند؛ اول باید تأمین نیازمندی‌های تولید در سریع‌ترین زمان ممکن ترخیص شود. دوم اینکه برای صادرات، چون تقاضا را برای تولیدات داخل کامل می‌کند باید در روان‌ترین حالت انجام شود و سوم مواجهه با قاچاق است که گمرک پیشخوان ما برای مقابله با قاچاق است که باید تمام مجاری مسدود شود.دژپسند تصریح کرد: ما به سمت هوشمندسازی گمرک و تبدیل نظارت پیشینی به پسینی رفتیم. اقداماتی انجام دادیم که کم کم به سرانجام می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ۱۵ دستگاه ایکس ری کامیونی داشتیم گفت: در دهه فجر ۹۹ با قرارداد با بخش خصوصی مقرر شد تا ۱۵ دستگاه دیگر به این بخش افزوده خواهد شد.وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: نظارت در داخل کانتینرها را می‌توانیم به کوادکوپترها واسپاری کنیم.

📍جزئیات تدابیر گمرک برای ترخیص سریع نهاده‌های تولید

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران گفت: برای سال 1400 بسته‌ای ۱۲ بندی را تهیه کردیم که در صورت تصویب و اجرایی شدن می‌تواند نهاده‌های تولید را در حداقل زمان و کمتر از ۴۸ ساعت ترخیص کند.

وی در تشریح بیشتر بند‌های این بسته حمایتی گفت: پذیرش ثبت سفارش‌های تاریخ منقضی برای نهاده‌های تولید، اخذ حقوق ورودی در انتهای تشریفات گمرکی، اجرای رویه ارز با متقاضی و واردات در مقابل صادرات برای اقلام مورد نیاز در تولید، ترخیص ۹۰ درصدی اقلام مرتبط با تولید، موردپذیرش قرار گرفتن سوابق ماهیت مواداولیه تولیدی به مدت ۶ ماه، حذف و یا حداقل شدن کارشناسان مجازی، تسریع در عملکرد آزمایشگاه‌های تطبیق ماهیت نمونه‌ها و مواداولیه تولید، تسهیل در بررسی ارزش کالاها، بی نیازی نهاده‌های تولید از ویرایش ثبت سفارش و ترخیص مستقیم کالا‌های تولیدی با اخذ ضمانت نامه‌های معتبر از مهمترین بند‌های این بسته حمایتی است.

معاون فنی گمرک در پایان تاکید کرد: با اجرایی شدن این بسته حمایتی ارزیابی‌ها و کنترل‌ها به بعد از ترخیص نهاده‌های تولید از گمرکات محول شده و هیچگونه ایستایی در زمینه ترخیص مواد مرتبط با تولید ایجاد نخواهد شد.



📌در حالی که ستاد تنظیم بازار در ۲۱ آبان ۹۹، امکان ترخیص درصدی چند هزار قلم کالا را تصویب کرده بود، در مصوبه اخیر خود، این مصوبه را لغو کرده است.

بر اساس مصوبه ترخیص درصدی، قرار بود ۹۰ درصد کالاهای اساسی و تولیدی امکان ترخیص داشته باشند، بر این اساس از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) خواسته شده بود تا لیست کالاهایی که صاحبان آن می‌توانند طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کالای خود را تا ۹۰ درصد از گمرک ترخیص کنند، اعلام کند تا متقاضی، تشریفات بانکی و سایر فرآیند را انجام دهد.

از این رو وزارت صمت در لیستی حدود ۲۷۹۰ قلم و وزارت جهاد کشاورزی ۳۰۰ قلم که امکان ترخیص به صورت درصدی داشتند اعلام کردند که مشمول گروه ۲۱ تا ۲۴ بود.بر اساس مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار، ترخیص درصدی کالاهای اساسی لغو و واردکننده ملزم به تأمین کامل ارز مورد نیاز و ارائه اعلامیه تخصیص ارز شده است.

 

📌برقراری امکان مشاهده اطلاعات قبوض انبار در راستای الزام درج شناسه یکتای قبض انبار در اظهارنامه گمرکی

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع می‌رساند طبق مصوبات شورای اجرایی فناوری اطلاعات و اطلاعیه گمرک جمهوری اسلامی ایران، از این پس در مرحله دوم دوراظهاری واردات در سامانه گمرک (epl)، درج شناسه یکتای قبض انبار الزامی می‌باشد.
بدین منظور امکان مشاهده اطلاعات قبض انبار در سامانه جامع تجارت از طریق بخش عملیات لجستیک خارجی- نمایش اطلاعات قبوض انبار فراهم گردیده است.

شایان ذکر است در صورت عدم مشاهده اطلاعات قبض انبار خود در سامانه می‌توانید از شرکت انبارداری مربوطه جهت اطمینان از ارسال اطلاعات به سامانه جامع انبارها پیگیری فرمایید.

📌 برخورد سازمان اموال تملیکی با محموله های وارداتی کالاهای اساسی

🔊 با اشاره به بازدید معاون اول رئیس‌جمهور طی روزهای گذشته از بندر امام خمینی و بررسی مشکلات تأمین کالاهای اساسی کالاهای اساسی گفت: معاون اول رئیس جمهور بار دیگر بر ضرورت ترخیص به موقع کالاهای اساسی با کمترین تشریفات قانونی تاکید کرده و خواستار تسریع در فرآیندهای واردات اقلام اساسی سفره خانوار شد.
📍 متاسفانه به دلیل شرایط تحریم و محدودیت‌های ناشی از آن، فرآیند دریافت و تخصیص ارز و نهایتاً ترخیص کالا بسیار طولانی‌تر از قبل شده که بر این اساس باید توجه داشت که طولانی شدن این پروسه، از عهده واردکننده کالا خارج بوده و تجار در آن نقشی ندارند.

📎 متاسفانه در چنین شرایطی، برای برخی محموله‌های وارداتی که کالای آن با اعتبار واردکننده در بنادر کشور تخلیه شده و منتظر تخصیص ارز می‌باشد در حالیکه صاحب کالا کاملا مشخص میباشد و مشغول پیگیری امور و فرآیند لازم برای ترخیص کالای خود می‌باشد، اما سازمان اموال تملیکی به بهانه طولانی شدن زمان ماندگاری کالا در گمرک کالای مانده در گمرک را که اتفاقا صاحب آن هم مشخص است، در تملک خود گرفته و مصادره نماید تا به فروش برساند. و تنها زمانی این کالا را از تملک خود خارج می‌نماید که ،وارد کننده درصدی از قیمت کالا را به حساب این سازمان واریز کند و این یک اجحاف بزرگ در حق تامین کنندگان کالاهای اساسی است که در شرایط سخت تحریم‌های امروز مشغول فعالیت هستند.

📍 برخی سازمان های متولی به جای همراهی با تامین کنندگان کالاهای سفره مردم، اقدام به توقیف کالاها یا سنگ اندازی بر سر راه ترخیص کالاهایی می کنند که قوت غالب مردم است و نیاز سفره روزمره آنها به شمار می‌رود که بر این اساس انتظار همراهی بیشتری از این دستگاههای متولی وجود دارد.

📎وی از صدور دستور معاون اول رئیس جمهور برای لغو تملک کالاهای اساسی که مشغول طی فرآیند تخصیص ارز و ترخیص کالا خبر داد و گفت: معاون اول رئیس جمهور دستور دادند در ستاد تنظیم بازار این موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد و خواستار لغو این اقدامات شدند.

📍زرگران گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط تحریم، فرآیند تخصیص ارز طولانی شده و برخی مسائل و مشکلاتی که رخ می‌دهد از عهده تامین کنندگان خارج است.

📎وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تا زمان پرداخت ارز، مالک اصلی کالاهای در گمرک مانده فروشندگان خارجی این کالاها هستند، بنابراین توقیف این اموال از سوی سازمان اموال تملیکی نه تنها مشکلات زیادی را برای بازار داخلی و تامین نیازهای مردم رقم خواهد زد بلکه اعتبار و امنیت همیشگی بین المللی بنادر ایران را دچار خدشه میکند چرا که فروشنده خارجی باید احساس امنیت و اعتماد به فضا و قوانین تجاری یک کشور کند که قبل از دریافت پول کالا اجازه تخلیه آن را بدهد .

📎، در شرایط کنونی و با توجه به تحریمهای کشور آمریکا علیه ایران همه سازمان ها باید در راستای تسهیل و هموار کردن مسیر تامین کالاهای اساسی گام بردارند.

 

بانک مرکزی چقدر ارز 4200 تومانی برای چه کالاهایی تامین کرد؟

صداوسیما نوشت:
🔹بانک مرکزی بیش از سقف تعیین شده در مصوبه ستاد اقتصادی دولت برای تامین ارز، نسبت به تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو اقدام کرده و این میزان در روز‌های باقیمانده تا پایان سال نیز افزایش خواهد یافت.
🔹در سال جاری بنا به مصوبه ستاد اقتصادی دولت، سقف ۸ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان به منظور تامین کالا‌های اساسی به تفکیک ۵.۵ میلیارد دلار برای اقلام کالای اساسی (ذرت، دانه روغنی، روغن خام، کنجاله، جو و گندم) و ۱.۵ میلیارد دلار برای دارو و یک میلیارد دلار برای تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شد.

📌۴۰ میلیون دلار کالا در آستانه فساد در گمرکات

معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه۴۰ میلیون دلار کالا در آستانه فساد، گفت: این میزان کالا با حدود 400 اظهارنامه وارداتی در گمرک وجود دارد.

📍مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون دلار کالا با اولویت ارزی غیرفعال با حدود ۴۰۰ اظهارنامه وارداتی در گمرک وجود دارد.

وی افزود: از آنجایی که این کالاها دارای اولویت ارزی غیر فعال‌ هستند، کد رهگیری (ساتا) از سوی بانک برای تائید منشاء ارز آنها صادر نشده و امکان ترخیص قطعی پیدا نکرده‌اند.

📍ارونقی گفت: این حجم از کالا در آستانه فاسد شدن قرار دارند؛ ضمن اینکه احتمال متروکه و ضبط قطعی به نفع دولت وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر قرار است کالایی ترخیص شود برای همه ترخیص شود نه برخی تائید ارز شوند، گفت: با وجود ممنوعیت‌های لحاظ شده در مورد برخی اقلام شاهد آن هستیم که اغلب این کالاها از جمله لوازم خانگی به وفور در ویترین فروشگاه‌های شهر دیده می‌شود.

📍ارونقی گفت: روزی نیست که نیایند و نگویند ارز نمی‌خواهیم، کالایمان را ترخیص کنید؛ گمرک درب خروج سازمان‌های دخیل در تجارت شده است./ایسنا


میزان تامین ارز کالا‌های اساسی به نرخ ۴۲۰۰ تومان، از ابتدای سال بابت واردات اقلام اساسی، به شرح زیر است:

🔹ذرت – ۱۹۸۵ میلیون دلار
🔹جو – ۴۰۵ میلیون دلار
🔹دانه‌های روغنی – ۹۱۰ میلیون دلار
🔹روغن خام – ۱۲۰۰ میلیون دلار
🔹کنجاله – ۹۹۰ میلیون دلار
🔹گندم – ۶۷۷ میلیون دلار
🔹کود – ۴۰ میلیون دلار
🔹کاغذ – ۳۶ میلیون دلار
🔹تجهیزات و ملزومات پزشکی – ۱۱۰۷ میلیون دلار
🔹دارو– ۱۳۹۰ میلیون دلار

📌 موافقت رهبر انقلاب با بازپرداخت

تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی شرکتهای تولیدی بخش خصوصی بصورت ریالی

🔊 رهبر انقلاب با پیشنهاد رییس جمهور برای بازپرداخت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی شرکت های تولیدی بخش خصوصی به صورت ریالی موافقت کردند.

📍کمیسیون تخصصی نمایندگان اعضای هیات امنای صندوق توسعه ملی شیوه نامه اجرایی نحوه تسویه اقساط سررسید شده تسهیلات ارزی اعطایی به واحدهای تولیدی فعال بخش خصوصی که فاقد درآمد ارزی هستند را تصویب کرد.

📎این تصمیم با هدف تامین مالی سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای طرح های اشتغالزا پیشرفت اقتصادی و زمینه سازی جهش تولید بخش قابل توجهی از نیاز ارزی تولیدکنندگان و سرمایه گذاران برای واردات ماشین آلات و کالاهای سرمایه ای از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی در سنوات اخیر صورت پذیرفته است.

🔸در این راستا و برای برون رفت از معضل حادث شده رئیس محترم جمهور ضمن تشریح موضوع درنامه ارسالی محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درخواست نمودند؛ اجازه داده شود تا صندوق توسعه ملی مجاز باشد بازپرداخت تسهیلات ارزی برای تولید کنندگان و سرمایه گذاران بخش خصوصی با واحد تولیدی فعال به صورت ریالی و بر اساس نرخ ارز سامانه معاملات الکترونیکی در روز پرداخت دریافت کند.

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت کیمیا زرین است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس