info@kimiyatrading.com

☎️+982191311234 ☎️+987191311234

کاهش واردات روغن و دانه های روغنی
    
تعداد بازدید: 2144
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/11/25

برنامه ریزی برای کاهش واردات روغن ودانه های روغنی
 معاون وزیر صمت گفت: با توسعه کشت دانه های روغنی و حضور فعال صنعت روغن کشی بخش عمده ای از نیاز داخلی تامین خواهد شد و با اعمال سیاست های حمایتی تعرفه ای روند کاهشی واردات اجرایی خواهد شد.

در مالزى، كماكان كاهش نيروى كار باعث افت قابل توجه توليد روغن پالم ميباشد. طبق آخرين گزارش MPOB، ميزان توليد روغن پالم در ماه سپتامبر مالزى حدود ١.٧ ميليون تن اعلام شده كه ٩٪؜ كمتر از مدت مشابه در سال قبل ميباشد. تاثير كاهش نيروى كار باعث شده كه بخش قابل توجهى از ميوه نخل تازه در زمين هاى كشاورزى در حال فساد و نابودى باشند. در همين راستا، صادرات خام پالم از مالزى هم طى ١٠ روز اول ماه جارى، كاهش ١٠٪؜ نسبت به ماه قبل داشت.
در سوى ديگر، اندونزى هم بعنوان تامين كننده ديگر خام پالم، از كاهش صادرات خام پالم خبر ميدهد. از ابتدا سال جارى ميلادى تا ماه آگوست، ميزان صادرات خام پالم از اندونزى حدود ٢ ميليون تن اعلام شده كه نصف مدت مشابه در سال قبل ميباشد. بنا به اعلام رئيس جمهور اين كشور، اندونزى در تلاش هست تا صادرات خام پالم را به زودى به صفر برساند و در مقابل، افزايش صادرات فرآورده هاى پالم را داشته باشد.
🚨🚨 به نظر من، كاهش موجودى روغن خام پالم از سوى دو تامين كننده اصلى و تقاضاى بازار هند، همينطور رشد قيمت خام كلزا در بازار اروپا، كماكان بر بازار روغن هاى اصلى تاثير داشته و فقط بايد ديد كه اين بازار در چه زمانى امكان شكست قيمت را بواسطه خام سويا داشته باشد.
در زير، روند قيمت خام پالم اندونزى را از ابتدا سال براى سه سال متوالى بررسى ميكنيم.

📍مهدی صادقی نیارکی در نشست مشترک با هیأت رئیسه انجمن صنعت روغن کشی، تصریح کرد: حمایت از این صنعت نیازمند طراحی برنامه جامع با رویکرد توسعه الگوی کشت دانه‌های روغنی است و الگوی کشت در تولید دانه‌های روغنی باید ساماندهی و بخشی از نیاز کشور از تولید داخلی تأمین شود.

🖇معاون امور صنایع وزارت صمت توسعه صنعت روغن را نیازمند همکاری مشترک تشکل‌ها با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت برشمرد و گفت: با برنامه ریزی میان مدت و احصاء چالش‌ها و توانمندی‌ها می‌توان دورنمایی از وضعیت این صنعت به دست آورد و مدل مناسبی برای الگوی کشت در این صنعت طراحی کرد.

وی برنامه ریزی برای کاهش واردات روغن ودانه های روغنی را گام دیگر این برنامه برشمرد و گفت: با توسعه کشت دانه‌های روغنی و حضور فعال صنعت روغن کشی بخش عمده ای از نیاز داخلی تامین خواهد شد و با اعمال سیاست‌های حمایتی تعرفه‌ای روند کاهشی واردات اجرایی خواهد شد.

📌کاهش وزنی واردات نهاده های دامی

در ۱۱ ماهه سال جاری ۱۴ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۹۹۴ هزار تن نهاده‌های دامی وارد کشور شده است که این رقم در مقایسه با واردات ۱۶ میلیون و ۳۱ هزار و ۸۳۰ تنی نهاده‌های دامی در دوره مشابه سال گذشته کاهش وزنی ۱۱ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش، ارزش دلاری واردات نهاده‌های دامی در ۱۱ ماهه سال گذشته ۴ میلیارد و ۷۳۴ میلیون و ۷۴۰ هزار دلار بوده است که این رقم در سال جاری با کاهش ۹ درصدی به ۴ میلیارد و ۲۹۶ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۱۶۰ دلار رسیده است.

📍بر اساس این گزارش، میزان واردات ذرت در ۱۱ ماهه سال جاری ۹ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۹۹۸ تن به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۳۱۲ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با واردات ذرت در ۱۱ ماهه سال گذشته به وزن ۸ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۷۸۰ تن به ارزش بیش از یک میلیارد و ۹۸۹ میلیون دلار به لحاظ وزنی رشد ۱۳ درصدی و به لحاظ ارزشی رشد ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

در ۱۱ ماهه سال گذشته ۳ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۱۵۰ تن جو به ارزش ۹۵۳ میلیون و ۷۳۰ هزار دلار وارد کشور شده است که مقایسه این میزان با واردات یک میلیون و ۷۰۳ هزار و ۷۸۲ تنی جو به ارزش بیش از ۴۲۲ میلیون و ۵۰۷ هزار دلاری در دوره مشابه سال جاری کاهش ۵۵ درصدی وزنی و کاهش ۵۶ درصدی ارزشی واردات این کالا را نشان می‌دهد.همچنین در ۱۱ ماهه سال جاری واردات کنجاله سویا یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۲۶۷ تن به ارزش بیش از ۶۹۳ میلیون و ۷۸۶ هزار دلار بوده که در مقایسه با واردات دو میلیون و ۱۴۵ هزار و ۶۵۰ تنی این کالا به ارزش ۹۳۱ میلیون و ۷۹۰ هزار دلار در دوره مشابه سال گذشته کاهش وزنی ۲۵ درصدی و کاهش ارزشی ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.براین اساس در ۱۱ ماهه سال گذشته یک میلیون و ۹۸۵ هزار و ۲۵۰ تن دانه سویا به ارزش ۸۶۰ میلیون و ۵۰ هزار دلار وارد کشور شده که این رقم در مقایسه با واردات یک میلیون و ۸۰۰ هزار و ۹۴۸ تنی دانه سویا به ارزش بیش از ۸۶۸ میلیون و ۴۵۰ هزار دلاری در ۱۱ ماهه سال جاری کاهش ۹ درصدی وزنی و افزایش یک درصدی ارزش واردات این کالا را نشان می‌دهد.

 

📌صادرات خطوط تولید صنایع غذایی به کانادا و آلمان

🔊رئیس مرکز ساخت داخل صنایع ماشین سازی و تجهیزات با بیان اینکه توان ساخت حداقل ۶۵ درصد ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید پتروشیمی، پالایشگاه و فولاد در داخل وجود دارد، گفت: با توجه به پیشرفت خوب خطوط تولید صنایع غذایی در کشور، این محصولات صادراتی هستند و نه تنها به کشورهای همسایه، بلکه به کانادا و آلمان نیز صادر می‌شود.

📍سید محمد مهدی هادوی با اشاره به فعالیت انجمن‌های صنفی در حوزه تجهیزات و ماشین آلات صنعتی در بخش‌های مختلف از جمله تجهیزات صنعتی، تجهیزات صنعت نفت و ماشین آلات صنایع غذایی، صنایع دارویی و ماشین آلات خطوط تولید، اظهار کرد: حدود ۸۰۰ واحد تولیدی در حوزه ماشین آلات و تجهیزات صنعتی فعال هستند و با توجه به پیاده شدن قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، خیلی از نیازهای صنعتی کشور به جای خرید خارج، تولید داخل می‌شود.

📎وی با بیان اینکه این شرایط باعث شده خیلی از صنایع با ظرفیت کامل فعالیت کنند و به دنبال توسعه واحد خود باشند، وضعیت کشور در بخش ماشین‌سازی و تجهیزات را "نسبتا خوب" توصیف کرد و گفت: در بخش راه اندازی خطوط تولید هم نیاز داریم در بخش طراحی و راه اندازی خط تولید فعالیت کنیم. به عبارت دقیق تر نمی‌خواهیم کارخانه را از خارج کشور وارد و فقط راه‌اندازی کنیم، بلکه باید در کشور کارخانه سازی داشته باشیم.

📍 در این بخش، یعنی صنعت طراحی و راه اندازی خطوط تولید، برخی شرکت‌های پیمانکاری از گذشته فعالیت می‌کردند، اما با توجه به سیاست‌های جدید وزارت صمت این کشور در توسعه و تقویت این واحدهای طراحی اقدامات جدیدی انجام شده و در حال حاضر ایران می‌تواند در طراحی پلنت‌های پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، نفت و گاز، فعال باشد و خطوط را طراحی و راه‌اندازی کند.

📎رئیس مرکز ساخت داخل صنایع ماشین سازی و تجهیزات با اشاره به اینکه وقتی خطوط در کشور طراحی می‌شود، ماشین آلات هم از بازار داخل تامین می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که وقتی شرکتی از خارج برای طراحی کارخانه وارد می‌شود، اکثر ماشین آلات را نیز از خارج تامین می‌کند.

📍هادوی درباره توان صادرات در این حوزه نیز گفت: در حال حاضر با توجه به پیشرفت خوب خطوط تولید صنایع غذایی در کشور، این محصولات صادراتی هستند و نه تنها به کشورهای همسایه، بلکه به کانادا و آلمان نیز صادر می‌شود. در سند سیاستی بخش ماشین آلات هم مقرر شده روی بحث صادرات خطوط تولید و ماشین آلات بیشتر کار شود. البته برخی محدودیت‌هایی که برای کشور ما وجود دارد در این زمینه تاثیرگذار است.

📎صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری ماشین آلات و تجهیزات صنعتی

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیون دلار صادرات به صورت رسمی در حوزه ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و خطوط تولید انجام می‌شود، اما تبادل کالا و محصولات با موارد یاد شده بیشتر از این مقدار است که به صورت تبادل حساب می‌شود و آماری در این زمینه در دسترس نیست.

📍 البته برنامه ریزی شده سالانه حداقل ۱۵ درصد صادرات و ۱۰ درصد عمق ساخت داخل در این حوزه افزایش پیدا کند که در سند سیاستی ماشین آلات و تجهیزات مصوب وزارت صمت در خرداد ماه امسال نیز ثبت شده است.

📎به گفته رئیس مرکز ساخت داخل صنایع ماشین سازی و تجهیزات، در بخش خطوط تولیدی پتروشیمی، پالایشگاه فولاد در قانون حداکثر مقرر شده ۵۱ درصد ماشین آلات ساخت داخل باشد.

📍 اما بررسی توان کشور در حوزه‌های یاد شده نشان می‌دهد، می‌توانیم حداقل ۶۵ درصد ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید پتروشیمی، پالایشگاه و فولاد را در داخل کشور بسازیم که با توجه به سرمایه گذاری بالا در این خطوط، حجم قابل توجهی است.

 روند افزایشی قیمت روغن پالم ادامه دارد

🔊بر اساس گزارش ماهانه انجمن روغن پالم مالزى MPOB، قيمت ها به مدد افزايش قيمت نفت و كاهش ارزش دلار و همينطور نگرانى از ميزان توليد، روند افزايشى داشت.

📍ميزان موجودى خام پالم مالزى با ٤.٦٨درصد افزايش نسبت به ماه قبل، حدود ١.٣٢ ميليون تن، صادرات خام پالم با كاهش ٤٢.٣٪؜ به سقف ٩٤٧،٤٠٠ تن و ميزان توليد با كاهش ١٥.٥ درصدى به سقف ١.١٣ ميليون تن رسيد.

📌 سه پیشنهاد انجمن صنایع روغن کشی برای واردات دانه به جای محصول نهایی

🔊انجمن صنایع روغن‌کشی در نامه‌ای به قائم مقام وزیر صمت خواستار تامین ذخایر استراتژیک روغن خام و کنجاله از طریق واردات دانه های روغنی شد.

📎 انجمن روغن‌کشی در این نامه‌ خواستار تأمین ذخایر استراتژیک روغن خام و کنجاله سویای شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام از محل واردات دانه و تولیدات کارخانجات روغن‌کشی شده است.

📍متن کامل نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر مفتح

قائم مقام محترم وزیر صمت در امور بازرگانی

با سلام

احتراماً به استحضار می‌رساند ۲۵ کارخانه روغن‌کشی با پراکنش سراسری طی دو سال اخیر ۸۰ درصد کنجاله مورد نیاز و ۴۰ درصد روغن مورد نیاز کشور را از طریق روغن‌کشی از دانه‌های تولید داخل و وارداتی تأمین و به بازار عرضه نمودند. بدین صورت تولید کارخانجات روغن‌کشی از ۳۰۰ هزار تن در سال ۹۲ به ۳,۱۰۰ هزار تن در سال ۹۷ رسید. کارخانجاتی که متأسفانه به دلیل عدم وضع تعرفه مناسب (تعرفه پایین) روغن خام و کنجاله طی سالیان قبل تعطیل یا نیمه تعطیل بودند و هزاران نفر از کارکنان آنها نیز از کار بیکار شده بودند.

لازم به ذکر است برخی کارخانجات روغن‌کشی در راستای منویات رهبری در زمینه افزایش ضریب خود اتکایی در تولید دانه‌های روغنی و خوراک دام با انعقاد قرارداد با کشاورزان در پی رشد تولید دانه‌های روغنی در داخل هستند.

فلذا با عنایت به برنامه‌های دولت محترم در زمینه افزایش ضریب خود اتکایی در تأمین دانه‌های روغنی، حفظ ارزش افزوده، کاهش وابستگی به واردات پیشنهاد می‌شود:

۱- تعرفه واردات روغن خام و کنجاله به صورتی تعیین شود که واردات دانه (مواد اولیه) نسبت به واردات کنجاله و روغن خام (محصول نهایی) دارای اولویت باشد (همانند تعرفه سال جاری).

۲- شرکت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام به جای واردات مستقیم روغن خام و کنجاله سویا، دانه روغنی سویا وارد و از محل واردات دانه اقدام به تأمین ذخایر استراتژیک روغن خام و کنجاله سویا نمایند.

۳- اولویت دهی تخصیص ارز برای تأمین کنجاله و روغن خام به دانه‌های روغنی.

📌صادرات ۲.۶ میلیون تن روغن خام آفتاب از اکراین

از سپتامبر سال ٢٠٢٠ تا ژانويه سال جارى، حدود ٢.٦٦ ميليون تن خام آفتاب از اكراين صادر شده است.

اين ميزان در مدت زمان مشابه نسبت به سال قبل حدود ٢.٥٨ ميليون تن بوده است.

البته بايد در نظر داشت كه ميزان برداشت دانه آفتاب امسال حدود ٢ ميليون تن كمتر از سال قبل بوده است.

به نظر می رسد با توجه به برآوردها از مقدار استحصال روغن در مدت مانده تا ابتداء فصل برداشت بعد (حدود ٧ ماه آينده)، اكراين امكان نهايتا ٣ ميليون تن صادرات خام آفتاب را خواهد داشت.

حدود قيمت آفتاب FOB اكراين- ١٣١٠ دلار




📌هند ۳.۵ میلیون تن روغن سویا وارد می کند

🔊هند حدود ٣.٤ ميليون تن خام سويا در مقابل ٢.٣ ميليون تن خام آفتاب وارد مي كند؛ اين در حالى است كه با توجه به بازار امروز، اختلاف قيمت خام سويا و آفتاب تحويل بنادر هند حدود ٤٠٠ دلار است.

📍اين اختلاف، تقريبا ركورد قابل توجهى را در بازار هند بعد از افزايش تقريبا دو برابرى نرخ آفتاب ثبت كرده است.

📎به نظر می رسد دو سناريو را در خصوص روغن خام سويا و آفتاب، حداقل تا اواخر ماه جارى، ميتوان در نظر گرفت:
١) با توجه به روند افزايش قيمت خام آفتاب، در صورتيكه اختلاف قيمت با سويا كماكان رو به بالا باشد، احتمالا خريداران اصلى آفتاب از جمله هند و مصر، بيشتر به سمت سويا متمايل شوند. در نتيجه، در صورتيكه خام سويا تغيير قابل توجهى نداشته باشد، احتمالا تا حدودى قيمت خام آفتاب را كنترل كند.
٢) خام سويا هم بدليل شرايط كيفى دانه برزيل، نرخ برابرى رئال/دلار، قيمت نفت، كاهش برداشت دانه آرژانتين و همينطور تقاضاى بازار، اختلاف قيمت را با آفتاب كمتر كند.
البته سناريو دوم، حداقل براى ماه جارى، محتمل تر باشد.

📌احتمال وضع عوارض بر صادرات روغن خام آفتابگردان

با نزديك شدن به توافق اوليه كه در ماه دسامبر سال گذشته بين سنديكاى توليد كنندگان روغن و چربى با دولت روسيه تا آخر ماه جارى مبنى بر كاهش و كنترل قيمت فرآورده هاى روغنى در بازار داخل منعقد شده بود، گمانه زنى ها مبنى بر احتمال اعمال عوارض صادرات بر روغن خام آفتابگردان شدت يافته است.در این میان به نظر می رسد پيچيده كردن و وضع عوارض متعدد بر صادرات جهت كنترل بازار داخل، احتمالا تبعات مشابهى را مانند آرژانتين و افزايش تورم بيشتر براى روسيه ايجاد كند، ضمن اينكه، اين تصميمات، احتمالا سرمايه گذاران داخلى را به مرور زمان از حوزه كشاورزى خارج و كشاورزان هم به تبع اين معضلات، رغبت كمترى به كاشت محصول داشته باشند.

📎در صورت اعمال اين تعرفه، احتمالا تا مقطعى شاهد اصلاح قيمت هاى صادراتى خام آفتاب خواهیم بود.

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت کیمیا زرین است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس