info@kimiyatrading.com

☎️+982191311234 ☎️+987191311234

واردات غلات بنادر شمال
    
تعداد بازدید: 2437
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/12/11

چند شاخصه ارزشمند واردات جو-ذرت-کلزا و دانه های روغنی از بنادر انزلی-امیزآباد-نوشهر-آستار و فریدوندکنار را میتوان به هزینه های حمل و نقل و نزدیکی مسیر کشورهای شمالی ایران مثل روسیه و آذربایجان وقزاستان دانست که غلات این سه کشور با هزینهبسیار کمی میتواند به ایران وارد شود.

📌واردات غلات از بنادر شمالی ایران کاهش یافت

🔊كاهش قابل توجه واردات انواع غلات، دانه هاى روغنى و روغن از روسيه از طريق بنادر شمالى در ماه فوريه سال جارى نسبت به مدت مشابه در سال قبل مشهود است.

📍در ماه جارى شاهد كاهش ٦٥٪؜ ذرت، ٩٥٪؜ جو، ١٠٠٪؜ دانه سويا، ٨٥٪؜ روغن خام سويا و حدود ٢٠٪؜ كاهش صادرات گندم از روسيه از طريق بنادر شمالى نسبت به ماه فوريه در سال ٢٠٢٠ بوديم؛ به نحوی که در ماه گذشته ميلادى تنها؛ ۱ كشتى روغن خام آفتاب، ۲ کشتی جو،
٢ كشتى جو، ۳ کشتی گندم،۱۱ کشتی ذرت وارد شده است.

📌احتمال محدودیت صادرات روغن خام آفتاب از اوکراین

🔊شايعاتى مبنى بر احتمال محدوديت صادرات روغن خام آفتاب از اكراين توسط دولت از ابتداء ماه جولاى تا آخر ماه سپتامبر در بازار شنیده می شود.

📎طبق گزارشات اعلام شده، لايحه اى در دستور كار در خصوص صادرات روغن خام آفتاب از اكراين در حال بررسى و تهيه است كه به موجب آن دريافت مجوز صادرات و سهميه احتمالا از الزامات صادرات از اكراين شود.به نظر می رسد، در صورت تحقق اين اتفاق، و همينطور با توجه به شرايط روسيه و عوارض صادراتى اعلام شده، بايد شاهد آشفتگى و رشد تقاضاى بازار در ماه May و June در حوزه بالتيك بود.

١١ كشتى ذرت از بنادر روسيه به سمت ايران رسما بارگيرى شده است.

📎اين كاهش فاحش واردات را در سه نكته قابل تامل، ميتوان بررسى كرد؛
١) مشكلات تخصيص ارز
٢) عدم علاقه فروشندگان روس به صورت فروش اعتبارى و نظر به فروش FOB
٣) كاهش عرضه از روسيه هم از لحاظ عوارض جديد صادراتى

📌بخشنامه جدید بانک مرکزی برای مهلت انتقال ارز و نحوه برگشت ارزهای انتقال نیافته واردکنندگان

🔊بانک مرکزی در واپسین روزهای سال 1399 مجدد 4 بخشنامه قبلی خود در حوزه واردات را اصلاح کرد و ضوابط جدیدی را پیش روی واردکنندگانی گذاشت که با ارز 4200 تومانی یا ارزهای حاصل از صادرات اقدام به واردات کالا کرده یا به دلایل بروکراتیک، موفق به واردات نشده و ارز آنها انتقال نیافته است.

اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری مشترک در ایجاد زیرساختهای بندری به منظور افزایش واردات غلات از بنادر و همسایگان شمالی

🔊رئیس انجمن غلات ایران از مصرف سالانه 40 میلیون تن غلات در ایران خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند موضوع سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد زیرساختهای بندری در بنادر شمالی ایران را صورت داده تا محصولات و اقلام اساسی بیشتری از دریای خزر و همسایگان شمالی به ایران وارد شود.کاوه زرگران گفت: ایران به عنوان یک کشور 80 میلیون نفری جذاب در بازار غلات دنیا مطرح است و به طور طبیعی، مصرف سالانه آن حدود 35 تا 40 میلیون تن غلات در اقلام مختلف گندم، ذرت، جو و دانه‌های روغنی است که حدود 20 میلیون تن آن در داخل کشور تولید و حدود 15 میلیون تن آن و در برخی سالها تا 20 میلیون تن آن وارد کشور می‌شود

📍رئیس انجمن غلات ایران افزود: نکته قابل توجه، ضرورت بالا بردن تاسیسات بندری و تجهیز بنادر برای واردات محصول بیشتر از دریای خزر و همسایگان شمالی به کشور است تا در نهایت بتوان تجارت دو کشور را بالا برد.وی تصریح کرد: در بنادر ایران، ایجاد زیرساختها با سرعت خوبی در حال پیشرفت است؛ اما پیشنهاد مشخص ما به طرف روس این است که سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‎‌های مشترک با ایرانی‌ها را در دستور کار قرار دهد که بر این اساس، انجمن غلات ایران آمادگی دارد این افراد را برای سرمایه‌گذاری مشترک معرفی نماید؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاران می‌توانند موضوع را از طریق اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه پیگیری نمایند.زرگران گفت: چنانچه شرکتی تمایل به همکاری با شرکتهای ایرانی دارد از طریق انجمن غلات ایران می‌تواند شریک تجاری خود را در ایران پیدا کرده و کار سرمایه‌گذاری مشترک را آغاز نماید.

📌نرخ خرید تضمینی گندم فردا مشخص می‌شود

🔊رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: فردا دوشنبه ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۹، در جلسه شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک درباره نرخ خرید تضمینی دانه های روغنی و چای تصمیم گیری می شود.

📎عطاالله هاشمی گفت: فردا دوشنبه ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۹، در جلسه شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک درباره نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی و چای تصمیم‌گیری می‌شود.

📍به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران، تصمیم‌گیری درباره اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم به جلسه هفته آینده این شورا موکول شده است.

📌ارز ۴۲۰۰ تومانی روغن فعلا حذف نمی شود

🔊عباس قبادی در خصوص وضعیت روغن در کشور، اظهار داشت: با توجه به ایجاد فضای روانی در ۲ ماه اخیر و پیش آمدن انتظارات تورمی در کشور، تفکراتی ایجاد شد که شاید در ماه‌های پایانی سال، ارز وارداتی روغن از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شود این تفکر سبب شد که مراجعه مردم به فروشگاه‌ها بیشتر شود.

📎معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان این که در ماه‌های آبان و آذر رفته رفته مشکلات موجود در خصوص روغن رو به کاهش گذاشت، ادامه داد: در ماه‌های دی و بهمن به سبب ذخیره سازی و اندوختن روغن جامد توسط صنعتی کاران، کمی با هجمه این صنف به فروشگاه‌ها و مراکز فروش مواجه شدیم که البته این مشکل هم رفته رفته حل شد و در حال حاضر با افزایش نرخ روغن در سراسر جهان، کمی فشار بر روی ما ایجاد شد، اما این فشارها باز هم نتوانست مشکلی در تأمین روغن مورد نیاز و واردات آن به کشور ایجاد کند.

📍قبادی تصریح کرد: با وجودی که در حال حاضر میانگین مصرف ماهیانه روغن خام در کشور حدود ۱۵۰ هزار تن است، ما حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن روغن به کارخانجات تزریق می‌کنیم، اما متأسفانه جو روانی ایجاد شده در ماه‌های گذشته هنوز هم در بازار احساس می‌شود، زیرا این جو روانی سبب شد که مقداری از خریدها و احتکارها خانگی شود با این حال وضعیت ذخایر روغن در کشور قابل قبول و مکفی است.

📎معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات دانه‌های روغنی را از جمله موارد اولویت‌مند نام برد و افزود: واردات دانه‌های روغنی با مشکلاتی هم روبروست، زیرا اگر وارد کننده دانه‌های روغنی بازاری برای کالایش نداشته باشد، نگهداری دانه‌های روغنی در مخازن و انبارها با فساد و خرابی همراه می‌شوند.

وی گفت: ما هم موافق اعمال ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستیم، اما حذف آن تبعاتی دارد که توضیح آن در برنامه گفتگوی ویژه خبری نمی‌گنجد.

قبادی با اشاره به کاهش واردات گوشت قرمز متأثر از تبدیل ارز ۴۲۰۰ به ارز نیمایی، افزود: سال گذشته با تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی، میزان واردات گوشت قرمز از ۸۰۰ هزار تن به ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن کاهش یافت.

دبیر ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: در خصوص روغن باید بدانیم با تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی برای واردات روغن، باید منتظر افزایش قیمت خیلی چیزها مانند تن ماهی و… باشیم، زیرا روغن در تولید بسیاری اقلام کاربرد دارد.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت از اختصاص ۳۰۰ هزار تن روغن خام به کارخانه‌ها با هدف تأمین شب عید مردم خبر داد و افزود: در طرف دیگر ۵۰ هزار تن روغن خام هم به واحد صنف و صنعت تخصیص یافته که البته هنوز توزیع نشده، البته با توزیع ۸۰ درصد از این میزان به واحدهای صنفی، تزریق دوباره روغن انجام خواهد شد.

📌قیمت جهانی مواد غذایی به بالاترین سطح ۶ ساله افزایش یافت

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، فائو، گزارش داد قیمت جهانی مواد غذایی در ماه فوریه برای نهمین ماه متوالی رشد کرده و به بالاترین سطح در ۶ سال اخیر رسیده است.

راشاتودی اعلام کرد: سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، فائو، گزارش داد قیمت جهانی مواد غذایی در ماه فوریه برای نهمین ماه متوالی رشد کرده و به بالاترین سطح در ۶ سال اخیر رسیده است.

در این میان قیمت شکر، روغن و سبزیجات بیش از همه رشد کرده است.

این آژانس اعلام کرد در ماه فوریه شاخص قیمت مواد غذایی ۲.۴ درصد نسبت به ماه قبل جهش کرده و به ۱۱۶.۰ واحد رسیده است.

 این شاخص که تغییرات ماهانه قیمت در مواد غذایی متداول جهان را دنبال می‌کند نسبت به رقم ماه مشابه سال قبل ۲۶.۵ درصد جهش کرده است.

از زمان بحران مواد غذایی در ۲۰۰۷-۲۰۰۸ تاکنون توالی فعلی رشد قیمت مواد غذایی طولانی‌ترین روند افزایش قیمت بوده است.

📎طبق گزارش فائو قیمت شکر بیش از همه رشد کرده و با جهشی ۶.۴ درصدی به بالاترین سطح ۴ ساله رسیده است. در همین حین قیمت روغن‌های گیاهی تقریباً با رشدی مشابه روبرو شده و به بالاترین سطح از آوریل ۲۰۱۲ تا کنون رسیدند.

📌اوکراین رکورد بیشترین صادرات جو به چین را شکست

🔊چين در سال زراعى جارى ٢٠٢٠-٢٠٢١ (جولاى - ژوئن) بيشترين سهم واردات جو از اكراين را به خود اختصاص داد.صادرات حدود ٢.٨ ميليون تن جو از اكراين به چين، حدود ٦٩ درصد از ميزان برداشت جو امسال بوده و برآورد مي شود كه براى سال زراعى ٢٠٢٠-٢٠٢١ واردات كل "جو" توسط چين با ٤٠ درصد افزايش به ٨.٣ ميليون تن برسد.به نظر ميرسد، از اين ميزان، حدود ٦.٩ ميليون تن جو، توسط چين خريدارى شده است.

📎براى سال زراعى ٢٠٢١-٢٠٢٢، اكراين با افزايش سطح زير كشت جو، برنامه افزايش برداشت تا سقف ٩.٢ ميليون تن (١٨٪؜ افزايش) را دارد و عليرغم اينكه به نظر چين حدود ٢-٢.٥ ميليون تن جو از فصل جديد در اكراين را پيش خريد كرده، اما اين افزايش ١٨٪؜ برداشت ميتواند اكراين را دچار مشكل جهت كسب سهم از بازار صادراتى كند.


📍باید توجه داشت كه بر خلاف كانادا، فرانسه و استراليا، عمده جو برداشت شده در اكراين، جو دامى هست. لذا با توجه به رويكرد اكراين در فروش عمده محصول سال جارى به چين بعنوان مشترى جديد، طبيعتا نارضايتى هايى را براى مشترى هاى سنتى اكراين و خصوصا سعودى ايجاد كرده است.در نتيجه هر نوع چرخش و كاهش خريد از سوى چين، به منزله عرضه سنگين جو در حوزه بالتيك در اواخر تابستان خواهيم شد.

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت کیمیا زرین است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس