info@kimiyatrading.com

☎️+982191311234 ☎️+987191311234

واردات جو اکراین
    
تعداد بازدید: 2526
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/2/19

فروش و صادرات جو اکراین یکی از تاثیر گذار ترین محصولات در بازار جهانی غلات جهت رقابت با آرژانتین-آلمان-روسیه-قزاقستان-رومانیو برزیل میباشد که خریداران گسترده جو اکراین کشورهای چین-عربستان-ایران و کشورهای از این قبیل میباشند. واردات جو از اکراین توسط شرکت کیمیا زرین جهان پوشش با قیمت رقابتی صورت میپذیرد.

هفته گذشته بازار جو اكراين طبق پيش بينى ها تا حدودى روند افزايشى (حدود ٤ دلار افزايش) داشت، اما مجددا متاثر از روند قيمت بازار گندم، مجددا به قيمت هاى اول هفته برگشت. در هفته جارى، در بازار هاى بين المللى، ژاپن و اردن به ترتيب با ٨٠ و ١٢٠ هزار تن در بازار خريد خواهند بود. ضمن اينكه، اخبارى مبنى بر حضور چين در بازار ها و خريد محموله هاى مختلف از جمله جو هم از فرانسه و هم از اكراين به گوش ميرسد.
🚨🚨 به نظر من، وضعيت بازار جو خصوصا از اكراين، با توجه به اينكه تقريبا ٦ ميليون تن صادر شده است و در نظر گرفتن برداشت حدود ١٠ ميليون تنى، بايد آهسته آهسته شاهد كاهش موجودى و عرضه جو در حوزه بالتيك و در نتيجه تثبيت احتمالى قيمت ها در همين حدود و يا اندكى بالاتر بود.
حدود قيمت جو را تحويل بنادر مختلف براى ماه ژانويه؛
فرانسه 🇫🇷 - ٢٩٩/٣٠٢ دلار
آرژانتين 🇦🇷- ٢٩٥/٢٩٨ دلار
اكراين 🇺🇦 - ٣٠٠/٣٠٣ دلار
استراليا 🇦🇺 - ٢٩٣/٢٩٥ دلار
روسيه 🇷🇺 - ٢٩٥/٣٠٠ دلار
در زير، روند قيمت جو فرانسه FOB را از ماه دسامبر ٢٠٢٠ تا امروز و قيمت جو اكراين را تحويل ترمينال ها CPT در همين دوره مقايسه ميكنيم.

ميزان واردات جو تركيه هم در همين مدت حدود ٢.١١ ميليون تن بوده است.

📌۴.۶ میلیون تن جو از اوکراین صادر شد

🔊از ابتدای فصل جارى حدود ٤.٦٩١ ميليون تن جو از اكراين صادر شده و يا روى كشتى در انتظار خروج از بنادر است؛ در صورتيكه برآورد USDA را مبناى سقف صادرات جو از اكراين قرار دهيم (حدود ٦ ميليون تن) بنابراين مقدار قابل توجهى جو جهت صادرات از اكراين باقى نخواهد ماند.

📎چين مشترى اصلى جو اكراين (٢.٥٨٦ ميليون تن) و به دنبال آن تركيه با ٦١٨ هزار تن قرار دارد.

📍ذرت حدود ١.٦٤٧ هزار تن صادر شده و حدود ١.١٢٧ هزار تن آماده بارگيرى و يا در انتظار حركت هستند. این در حالی است که چين، هلند و مصر به ترتيب با ٦٠٣، ٢٦٧ و ٢٠٢ هزار تن سه بازار اصلى ذرت اكراين بودند.

📎گندم با ١٢.٧٦٩ ميليون تن (١.٢٠٧ ميليون تن در انتظار حركت) صادرات به سه مقصد اصلى اندونزى (٣ ميليون تن)، مصر (١.٥ ميليون تن) و تركيه (١.٢ ميليون تن) گزارش شده است.


از ابتداء فصل جارى حدود ٤.٦٩١ ميليون تن جو از اكراين صادر شده و يا روى كشتى در انتظار خروج از بنادر ميباشد. در صورتيكه برآورد USDA را مبناى سقف صادرات جو از اكراين قرار دهيم (حدود ٦ ميليون تن) بنابراين مقدار قابل توجهى جو جهت صادرات از اكراين باقى نخواهد ماند. چين مشترى اصلى جو اكراين (٢.٥٨٦ ميليون تن) و به دنبال آن تركيه با ٦١٨ هزار تن.
ذرت حدود ١.٦٤٧ هزار تن صادر شده و حدود ١.١٢٧ هزار تن آماده بارگيرى و يا در انتظار حركت هستند. چين، هلند و مصر به ترتيب با ٦٠٣، ٢٦٧ و ٢٠٢ هزار تن سه بازار اصلى ذرت اكراين بودند.
گندم هم با ١٢.٧٦٩ ميليون تن (١.٢٠٧ ميليون تن در انتظار حركت) صادرات به سه مقصد اصلى اندونزى (٣ ميليون تن)، مصر (١.٥ ميليون تن) و تركيه (١.٢ ميليون تن) گزارش شده است.
در زير، متوسط قيمت جو را تحويل دو بازار اصلى (چين و سعودى) از چهار تامين كننده مهم بررسى ميكنيم.
متوسط قيمت هاى امروز FOB بازار اكراين جهت حمل ماه نوامبر؛
گندم ١٢.٥٪؜ 🌾 ⬅️٣١٧~٣٢١ دلار
گندم ١١.٥٪؜ 🌾 ⬅️٣١١~٣١٢ دلار
ذرت 🌽 ⬅️٢٧٤~٢٧٦ دلار
جو 🌾 🐪 ⬅️٢٦٨~٢٧٥ دلار
خام آفتاب 🌻 ⬅️١٤١٠~١٤٥٠ دلار
كنجاله آفتاب 🌻 🐄 ⬅️ ٢٧٠ دلار

📌صادرات جو اوکراین به ۱۷ کشور دنیا که ایران از جمله کشورهای وارد کننده جو از اکراین میباشد.

🔊در سال زراعى ٢٠٢٠/٢٠٢١ تا ابتدا ماه جارى، اكراين حدود ٤ ميليون تن "جو" به ١٧ كشور صادر كرده كه چين با حدود ٧٠٪؜ بيشترين سهم از واردات و به دنبال آن سعودى حدود ٨٪؜ و ليبى با ٦٪؜ در رتبه هاى دوم و سوم بوده اند.در همين راستا، در آرژانتين هم براى سال زراعى ٢٠٢٠/٢٠٢١، حدود ٤.١ ميليون تن برداشت " جو " پيش بينى ميشود كه در مقايسه با سال قبل، حدود ٦٠٠ هزار تن افزايش، برآورد ميشود.چين حدود ٧١٪؜ از سهم صادرات جو آرژانتين را تا ماه آوريل به خود اختصاص داده و به دنبال آن برزيل و كلمبيا به ترتيب ١٤ و ٨ درصد از صادرات سهم داشته اند.باید در نظر داشت كه چين به طور معمول نياز واردات جو را از استراليا تامين می نماید كه با توجه به اختلافات سياسي و وضع تعرفه واردات، به سمت ساير بازارها، چرخش پيدا كرده است.

رئیس دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی:

🔹هفت ماه نخست پارسال، ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن واردات کالای اساسی داشتیم، امسال واردات کالا‌های اساسی در این بازه زمانی ۱۰۰ هزار تن بیشتر بود.

🔹پارسال سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار هزینه واردات کالاهای اساسی در هفت ماه نخست سال بود و این رقم در مدت مشابه امسال پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود یعنی قیمت جهانی این کالاها ۵۲ و نیم درصد افزایش داشت.

🔹هشت میلیارد دلار را به ارز ترجیحی اختصاص دادند که دو میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای اساسی نیست و به دارو و درمان و تجهیزات و یک میلیارد دلار هم به واکسن کرونا مربوط است.


قیمت بالای انرژی و کمبود کود ممکن است منجر به کاهش برداشت غلات در اوکراین در سال ٢٠٢٢ شود.بررسى ها نشان می دهد که در هنگام کاشت زمستانه برای برداشت آینده در سال ٢٠٢٢ ، کشاورزان اوکراینی هنگام خرید کودهای معدنی با دو مشکل جدی روبرو شدند: افزایش شدید قیمت ها و کمبود شدید حجم مورد نیاز. به همین دلیل ، حجم تولید غلات در اوکراین در فصل ٢٠٢٢-٢٠٢١ ممکن است کاهش یابد.قيمت آمونيا در حوزه بالتيك با توجه به افزايش قيمت گزارش و كاهش ظرفيت توليد، روند افزايشى داشته است. در زير، روند قيمت آمونيا و اوره را در بازار هاى مختلف طى ٢ سال گذشته بررسى ميكنيم.

🔊سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خواستار سرعت بیشتر بانک مرکزی برای تخصیص ارز برای واردات نهاده‌ها شد و گفت: به دلیل تخیص ناکافی ارز توسط بانک مرکزی ۹۰ درصدی کالای مانده در گمرک به صورت اعتباری (نسیه) ترخیص می‌شود، ضمن اینکه به کالای که برای ماه آینده ثبت سفارش شده‌اند نیز ارز تخصیص نیافته است.

📍حسن عباسی معروفان درباره آخرین وضعیت ترخیص و ثبت سفارش نهاده‌های دامی، اظهار کرد: در حال حاضر در بنادر کشور ۲ میلیون تن ذرت،‌ ۹۰۰ هزار تن جو و ۶۰۰ هزار تن کنجاله سویا وجود دارد که با در نظر گرفتن دانه روغنی سویا می‌توان گفت مجموع آن ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در بنادر است.

📎 وی ادامه داد: سامانه بازارگاه یا همان سامانه توزیع نهاده‌های دامی نیز به اندازه نیاز در حال عرضه هر کیلوگرم نهاده‌های دامی ذرت با قیمت مصوب ۱۹۰۰ تومان، جو با قیمت مصوب ۱۸۰۰ تومان و کنجاله سویا با قیمت ۳۴۰۰ تومان به دامداران و مرغداران است.

📍عباسی معروفان با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ مرغدار یا دامداری نیست که بدون نهاده مانده باشد، افزود: هم اکنون مشکلی برای تامین نیاز نهاده‌های‌ دامی مرغداران و دامداران وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند بر اساس مجوز خود به هر میزان که سهم دارند از سامانه نهاده‌ دریافت کنند.

📎به گفته وی؛ آنچه که باید نگران باشیم ماه‌های آینده است چراکه به دلیل تخیص ناکافی ارز توسط بانک مرکزی ۹۰ درصدی کالاها از گمرک به صورت اعتباری(نسیه) ترخیص می‌شود، ضمن اینکه به کالای که برای ماه آینده ثبت سفارش شده‌اند نیز ارز تخصیص نیافته است.

📍عباسی معروفان تصریح کرد: ترخیص اعتباری کالا به این شکل است که ما طی یک نامه به صاحب کالا تعهد می‌دهیم در مدت مشخصی ارز را پرداخت کنیم، به عبارتی دیگر خرید نسیه‌ می‌کنیم تا پول آن مدتی دیگر پرداخت شود، به این ترتیب ۹۰ درصد کالاها را ترخیص کرده‌ایم.

📎عباسی معروفان با بیان اینکه ۴ میلیون تن نهاده دامی نیز ثبت سفارش شده است، گفت: به بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم که علاوه بر ارز مورد نیاز برای تسویه خریدهای اعتباری برای کالاهای ثبت سفارش شده نیاز به ۱ میلیارد دلار داریم.

📍وی اضافه کرد: تخصیص و تامین ارز تبدیل به گلوگاهی برای واردات کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی شده است که می‌تواند در ماه‌های آینده مشکل‌ساز شود.

📎عباسی معروفان با اشاره به ورود کشور چین به بازار جهانی ذرت برای خرید گسترده، اظهار کرد: به تازگی کشور چین به خرید ذرت در بازار جهانی دست زده است و این موضوع موجب نگرانی ما شده چراکه ورود چین قیمت هر کیلوگرم ذرت را در ماه آینده را دست کم ۲۰ تا ۳۰ دلار افزایش می‌دهد.

📍وی معتقد است؛ در صورتی که تامین ارز در ماه جاری انجام نشود به دلیل حضور چین در ماه آینده مجبور خواهیم بود نهاده‌های دامی را گران‌تر و با صرف ارز بیشتر وارد کنیم.

📎عباسی معروفان ابراز امیدواری کرد با به نتیجه رسیده مذاکرات شاهد آزادسازی پول‌های بلوکه کشور باشیم تا از طریق آن بخشی از ارز مورد نیاز برای واردات کالای اساسی تامین شود.

📍سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی میزان ثبت سفارش نهاده‌های دامی توسط وزارت جهاد کشاورزی از زمان انتقال این وظیفه از وزارت صمت به این وزارتخانه در نیمه فروردین ماه را ۴ میلون و ۳۰۰ هزار تن ذرت، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن جو و یک میلیون تن کنجاله سویا اعلام کرد.

📌خریداری دو محموله ۲۵ هزار تنی جو از سوی تونس

🔊سازمان غلات تونس ODC ، امروز طى مناقصه خريد جو، دو محموله ٢٥ هزار تنى جهت حمل در ماه ژوئن (٥-١٥ و ١٠-٢٠ام ماه آتى) به ترتيب در ٢٧٨.١٥ دلار و ٢٧٩.٦٨ دلار خريدارى نمود.حال بايد ديد سعودى در چه زمانى مجدداً وارد بازار خواهد شد.البته، به نظر ميرسد كه قطر به دنبال خريد ١٠٠ هزار تن جو، در بازار باشد، با اين حال، كماكان بازار جو در مقايسه با گندم و ذرت، كمتر در كانون توجه خريداران است.

📎به نظر می رسد، عدم فعال بودن چين در حوزه خريد جو، ميتواند از علل آرامش تقريبى در بازار باشد.

📌کاشت گندم بهاره و جو در اکراین تکمیل شد

🔊كاشت گندم بهاره و جو در اكراين براى فصل ٢٠٢١/٢٠٢٢ تقريبا تكميل شده است. كشاورزان عليرغم تاخير در شروع زمان كاشت ذرت، دانه آفتاب و سويا، تمام تلاش خود را براى سرعت بخشيدن به اتمام كاشت، به كار بسته اند.

📍با اين حال، در نظر داشته باشيم كه در زمان مشابه در سال قبل، تقريبا كاشت ذرت و دانه آفتاب در مراحل انتهايى بود. طبق اطلاعات دريافتى، تا روز جمعه تنها ٥٠٪؜ از اراضى زراعى تحت كشت ذرت قرار گرفته است. حدود ٢.٤ ميليون هكتار كه در سال قبل در مدت مشابه، حدود ٤.٩ ميليون هكتار كاشت ذرت، به پايان رسيده بود.

📎دانه آفتاب هم در حال حاضر حدود ٣.٢ ميليون هكتار تحت كشت قرار گرفته كه نسبت به ٦.٤ ميليون هكتار در سال قبل، فعلا عقب تر ميباشد.

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت کیمیا زرین است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس