info@kimiyatrading.com

☎️+982191311234 ☎️+987191311234

بزرگترین واردکننده غلات روسیه
    
تعداد بازدید: 1808
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/7/28

همان طور که مستحضرید ایران در سال های اخیر حجم واردات بالایی از روسیه داشته که بیشترین آن در سال های 1390تا1400 صورت گرفته که از این میان گروه کیمیا تجارت زر حجم بالایی به خود اختصاص داده که این کالاها شمال:جو-ذرت-سویا-کلزا و دانه های روغنی-سبوس-کنجاله آفتابگردان و دانه سویا بوده است.
شايعاتى در بازار پيرامون كاهش سهميه صادرات انواع غلات از روسيه براى نيمه دوم سال زراعى (١٥ فوريه- ٣٠ ژوئن) به حدود ١١ ميليون تن (٨ ميليون تن گندم) امروز در بازار ها مطرح بود.
به نظر، عليرغم اينكه بازار شيكاگو و پاريس و به دنبال آن بالتيك متاثر از روند برداشت گندم در استراليا و آرژانتين، قرمز بودند، با اين حال، فضايى در بازار مبتنى بر احتمال چرخش بازار در اوائل سال جارى و حمايت مجدد بالاى ٨ دلار در بوشل در بورس شيكاگو و احتمالا كانال حمايتى ٣٤٠-٣٥٠ دلار بالتيك خصوصا براى گندم ١٢.٥٪؜ مجددا شكل بگيرد.

به دنبال سفر آقاى پوتين به چين و در راستاى مذاكرات سياسى، اقتصادى با آقاى شى چينگ پينگ، توافق دوجانبه گسترش حجم واردات غلات و به دنبال آن حبوبات، به امضاء رسيد. به دنبال اين توافق، بعد از اين، چين ميتواند گندم و جو را از كليه مناطق روسيه خريدارى و وارد نمايد و عملا محدوديت هاى قرنطينه اى حذف ميشود.
به نظر میرسد، اين پروتكل جديد، ميتواند در آينده نزديك، مجددا بر عرضه جو و گندم از استراليا و اكراين، تاثير منفى داشته باشد و در واقع يخشى از بازار اين دو تامين كننده، به روسيه برسد.

📌ایران بزرگترین وارد کننده غلات از روسیه شد

🔊بر اساس اعلام رسانه‌های روسیه، ایران با وارد کردن ۳.۷ میلیون تن غلات در سه ماه نخست سال کشاورزی جاری (1 ژوئیه 2020 - 30 ژوئن 2021)، بزرگترین وارد کننده غلات از این کشور شد.

📎بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، به گفته مؤسسه تحلیلی پروزرنو Prozerno، ایران با وارد کردن 3.7 میلیون تن غلات در سه ماه نخست سال کشاورزی جاری (1 ژوئیه 2020 - 30 ژوئن 2021)، بزرگترین وارد کننده غلات از روسیه شد.

📍بر اساس بیانیه این شرکت: در سه ماه اول فصل جدید 2020-2021، صادرات روسیه به ایران 3.697 میلیون تن غلات، شامل 3.091 میلیون تن گندم، 392600 تن جو، 215300 تن ذرت بود.

📎مؤسسه تحلیلی پروزرنو افزود: بنابراین، ایران نه فقط در میان واردکنندگان گندم و ذرت روسی بلکه در جدول کلی انواع غلات نیز رتبه اول را کسب کرد.

📍بر اساس این گزارش، کارشناسان تخمین می‌زنند که ترکیه 3.523 میلیون تن غلات روسیه شامل 2.87 میلیون تن گندم، 569200 تن جو و 73100 تن ذرت خریداری کرده است. مصر با 1.69 میلیون تن گندم در رتبه سوم قرار گرفت.
Brazil 🇧🇷
*
طى هفته گذشته (٢٤-٣٠ ام اكتبر) ١.٢٥ ميليون تن دانه و ٧٧٣ هزار تن ذرت جهت صادرات از بنادر برزيل، آماده بارگيرى و يا در كشتى ها تخليه شده أست.
با توجه به آمار فوق، در ماه اكتبر سال جارى، برزيل حدود ٣.٤٣ ميليون تن دانه سويا (ماه سپتامير حدود ٤.٧ ميليون تن) و ٢.١٤ ميليون تن ذرت (ماه سپتامبر ٢.٥٥ ميليون تن) صادر كرده است.
حدود قيمت هاى بازار FOB جهت حمل ماه نوامبر - ژانويه ٢٠٢٢.
🇦🇷 آرژانتين FOB Up River
گندم  ١٢٪؜ - ٢٨٧~٢٩٠ دلار
جو - ٢٧٧-٢٨٥ دلار
ذرت - ٢٥٤-٢٦٢ دلار
كنجاله سويا  ٤٧٪؜ - ٣٨٣ دلار
دانه سويا - ٥٥٠-٥٥٥ دلار
🇧🇷 برزيل - FOB Santos
ذرت - ٢٧٠-٢٧٧ دلار
كنجاله سويا  ٤٨٪؜ - ٤٣٥-٤٣٨ دلار
سويا - ٥١٥ دلار

📌برداشت محصولات کشاورزی در روسیه سرعت گرفت

🔊طبق اعلام وزارت كشاورزى روسيه تا روز دوشنبه هفته جارى، كشاورزان روس از ٤٤ ميليون هكتار اراضى تحت كشت، حدود ١١٨.٢ ميليون تن انواع محصولات كشاورزى برداشت كرده اند.

گندم ٧٧.٧ ميليون تن
جو ١٨.٧ ميليون تن
ذرت ٩.٤ ميليون تن
كلزا ٢.٩ ميليون تن
سويا ٤.٢ ميليون تن
چغندر ٣١.٥ ميليون تن
دانه آفتابگردان ١٣.٦ ميليون تن.

📎در خصوص دانه آفتاب، احتمالا سقف ركورد برداشت روسيه امسال از ٩.٨٥ ميليون هكتار به ١٦.٥ ميليون تن برسد.روسيه ظرف دو ماه گذشته، حدود ٣٥ هزار تن روغن خام آفتاب به مقصد ايران (از طريق بنادر شمالى) بارگيرى كرده كه در ماه جارى، صرفا يك محموله ٥٠٠٠ تنى توسط كشتى Marshal Zhukov به سمت ايران حركت كرده است.

📌افزایش شدید قیمت جهانی گندم و هشدار به مسئولان داخل

🔊افزایش شدید قیمت گندم در بازارهای جهانی زنگ هشدار به مسئولان داخلی است تا بیشتر به تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم توجه کنند.

📍قیمت جهانی گندم در یک سال گذشته مرتب در حال افزایش است. به طوری که بر اساس آمار بلومبرگ 114 دلار در هر بوشل تنها در یکسال اخیر افزایش یافته است.

📎قیمت این محصول اساسی تنها در یک ماه گذشته 40 دلار رشد داشته است.قیمت گندم امروز نیز با 6 دلار افزایش مواجه شد و هر بوشل به قیمت 742 دلار معامله شد.افزایش قیمت محصولات اساسی چند سالی است که روند افزایشی در بازار پیدا کرده و کارشناسان فائو هشدار می‌دهند که دوران غذای ارزان به سر آمده و کشورها باید خود را به خرید غذای گران آماده کنند.

📎بر اساس اعلام فائو، عواملی که قیمت محصولات کشاورزی و اصولا مواد غذایی مصرفی مردم را افزایش می‌دهد، محدود بودن منابع آب و خاک برای کشاورزی در جهان است که روز به روز هم کمتر می‌شود.به گفته این نهاد بین‌المللی طی 40 سال آینده تنها بخش تحقیقات می‌تواند امنیت غذایی دنیا را تامین کند.فائو تصریح کرده است که در 40 سال آینده 90 درصد امنیت غذایی جهان وابسته به بخش تحقیقات و تنها 10 درصد مربوط به توسعه افقی بخش کشاورزی خواهد شد.

📍دلایل دیگر برای افزایش قیمت محصولات کشاورزی؛ تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین و شیوع بیماری‌های ناشناخته از جمله کرونا است. تغییرات آب و هوایی در چند سال گذشته محدودیت‌های زیادی برای تولید ایجاد کرده، گرم شدن کره زمین از یک سو، ظرفیت بالفعل تولید را کاهش داده، از سوی دیگر با آب کردن یخ‌های قطبی سطح کشت را کاهش داده است.

📎سازمان خواروبار جهانی در گزارشی تاکید کرده هرچه دمای کره زمین بالاتر رود، عملکرد بالقوه و بالفعل بذور کشاورزی کاهش می‌یابد.

📍کرونا قیمت محصولات جهانی را افزایش داد

شیوع کرونا هم مزید علت شده و مبادلات کشورها را بسیار محدود کرده و پروتکل‌های بهداشتی که بر این مبادلات حاکم است، روند جریان صادرات و واردات را کندتر کرده است.در شرایط فعلی هم که وضعیت کرونا آرام تر شده و فعالیت‌های اقتصادی تشدید شده است، تقاضا برای محصولات آنها را گران کرده است.

📍اما نکته مهم‌تر اینکه سیاست کشورها بر این است که صادرات محصولات اساسی را محدودتر کنند، به طوری که پوتین رئیس جمهور روسیه در زمان برداشت گندم در چند ماه گذشته اعلام کرد عوارض صادراتی این محصول دو برابر شود و از این طریق توجه خود را بیشتر به تامین نیاز داخل و ذخیره‌سازی متمرکز کرد.این سیاست در اکثر کشورها اعمال می‌شود و کشورها تلاش می‌کنند محصولات استراتژیک را در داخل تولید کنند و هر آنچه دارند را در انبارها ذخیره کنند.

📍در چنین شرایطی کشور ما که خودکفایی گندم را در کارنامه خود دارد، طی دو سه سال اخیر به واردکننده عمده گندم تبدیل شده است. امسال 6 میلیون تن کسری وجود دارد که باید وارد کند.

📎کارشناسان می‌گویند، اگر دولت سال گذشته نرخ خرید تضمینی گندم را مناسب تعیین می‌کرد، تولید امسال کافی می‌شد. بنابراین دولت به جای اینکه یارانه به جیب کشاورز خارجی بریزد، می‌تواند با حمایت تولید داخل مانع از خروج ارز شده و ضریب امنیت غذایی را ارتقا دهد.

📎این در حالی است که وزارت کشاورزی روسیه پیشتر گزارش داده بود که در سال زراعی 2020-2021، صادرات غلات این کشور 21.3 درصد کاهش یافته و تا 14 اکتبر به 13 میلیون تن رسیده است.

📍حجم صادرات گندم نیز در طول این فصل 18 درصد کاهش یافته و به 11.1 میلیون تن رسیده است. حجم صادرات جو نیز با 34.9 درصد کاهش به 1.5 میلیون تن و ذرت با 56.5 درصد کاهش به 0.2 میلیون تن رسید.

📎طبق پیش بینی وزارت کشاورزی روسیه، صادرات غلات در سال جاری ممکن است به 45-48 میلیون تن برسد. میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال 2020-2021 بالغ بر 48 میلیون تن بوده که شامل 38.4 میلیون تن گندم می‌شود.

معاملات آتی بازار شکر پس از اعلام شرکت نفت برزیل (petrobras) از افزایش ۷ درصدی قیمت سوخت، افزایش یافت. قیمت بالاتر بنزین به معنای افزایش قیمت اتانول است و ممکن است کارخانه‌ها را به افزایش تولید اتانول و در نتيجه افزايش بيشتر قيمت شکر در هفته‌های پایانی سوق دهد.
در نمودار اول، ترند نوسانات بازار آتى شكر نيويورك را طى ٣ روز در تايم فريم ١ ساعته بررسى ميكنيم.
از سوى ديگر، افزايش بيسابقه قيمت اتانول در برزيل، حاشيه پُر سودى را براى ذرت داخلى ايجاد كرده كه به نظر بخش قابل توجهى از ذرت در استانهاى كليدى برزيل، به پروژه هاى اتانول هدايت شود. در نمودار دوم، روند قيمت بازار آتى اتانول را در برزيل طى ٥ سال گذشته بررسى ميكنيم. (قيمت ها به رئال برزيل بر متر مكعب).
در خصوص سويا هم به نظر وضعيت خوبى براى سال زراعى ٢٠٢١ در انتظار برزيل خواهد بود. تا تاريخ ٢٢ اكتبر، حدود ٣٥.٨٪؜ از اراضى كشاورزى، تحت كشت دانه رفته است كه در مقايسه با سال قبل با ٢٧.٣٪؜، افزايش قابل توجهى داشته است. با ادامه اين روند، احتمالا براى سال زراعى ٢٠٢١/٢٠٢٢ برزيل، ركورد جديدى از برداشت دانه سويا و تا سقف ١٤١ ميليون تن (٢.٥٪؜ افزايش نسبت به سال قبل) را ثبت خواهد كرد.


به دنبال افزايش روز به روز قيمت گندم در حوزه بالتيك، گندم استراليا به لطف افزايش برداشت امسال، بيشتر در كانون توجه خريداران قرار گرفته است. ميزان برداشت گندم استراليا براى سال زراعى پيش رو (تا پايان ژوئن ٢٠٢٢) حدود ٣٢.٦ ميليون تن برآورد ميشود كه تقريبا دومين ركورد برداشت در استراليا ميباشد. ضمن اينكه برآورد ها از كل صادرات گندم استراليا براى سال زراعى ٢٠٢١/٢٠٢٢ حدود ٢٣ ميليون تن ميباشد.
طبق اعلام بازار، متوسط قيمت پيشنهادى گندم جهت حمل فوريه تحويل اندونزى حدود ٣٧٠-٣٧٥ دلار ميباشد كه در مقايسه با متوسط ٣٨٥ دلار از حوزه بالتيك، مناسب تر ميباشد.
🚨اما، نكته اى كه به نظر من قابل توجه ميباشد، خدمات بندرى جهت انجام تشريفات صادرات و بارگيرى براى محموله هاى گندم تقريبا در كليه بنادر استراليا از ماه نوامبر تا آخر دسامبر و در برخى از ترمينال ها، حتى براى ماه ژانويه هم كاملا رزرو شده است. احتمال اينكه، اين مسئله مشكلاتى را براى بارگيرى ساير اقلام كشاورزى و خصوصا حبوبات (فله) در ماه هاى پيش رو و با توجه به درخواست بازارهايى پاكستان، بنگلادش و … جهت خريد ماه رمضان ايجاد كند، محتمل ميباشد.
در زير، مقايسه اى از قيمت گندم را از سه تامين كننده اصلى (روسيه، اكراين و استراليا) تحويل دو بازار چين و اندونزى بررسى ميكنيم.


طبق اعلام وزارت كشاورزى روسيه تا روز دوشنبه هفته جارى، كشاورزان روس از ٤٤ ميليون هكتار اراضى تحت كشت، حدود ١١٨.٢ ميليون تن انواع محصولات كشاورزى برداشت كرده اند.
گندم 🌾 ٧٧.٧ ميليون تن
جو 🌾 🐪 ١٨.٧ ميليون تن
ذرت 🌽 ٩.٤ ميليون تن
كلزا 🌿 ٢.٩ ميليون تن
سويا 🌱 ٤.٢ ميليون تن
چغندر 🍠 ٣١.٥ ميليون تن
دانه آفتابگردان 🌻 ١٣.٦ ميليون تن.
در خصوص دانه آفتاب، احتمالا سقف ركورد برداشت روسيه امسال از ٩.٨٥ ميليون هكتار به ١٦.٥ ميليون تن برسد.
در همين راستا، در نمودار ذيل، ميزان صادرات روغن خام آفتابگردان روسيه و اكراين را از ابتدا ماه سپتامبر تا امروز (حدود ٢ ماه) در دو بازار تركيه و ايران بررسى ميكنيم.
در نظر داشته باشيم، روسيه ظرف دو ماه گذشته، حدود ٣٥ هزار تن روغن خام آفتاب به مقصد ايران (از طريق بنادر شمالى) بارگيرى كرده كه در ماه جارى، صرفا يك محموله ٥٠٠٠ تنى توسط كشتى Marshal Zhukov به سمت ايران حركت كرده است.

سه ماه انتهاى سال ٢٠٢١ (اكتبر - دسامبر)، حدود ٣ ميليون تن ذرت ، گندم و جو از روسيه، اكراين و رومانى به سمت بنادر ايران حركت كرده است؛
روسيه 🇷🇺
بدون شك اصلى ترين تامين كننده ايران كه طى سه ماه گذشته حدود ١ ميليون تن گندم به بنادر ايران بارگيرى كرده است.
كشتى  Viva Vesna با ٦٦ هزار تن گندم، آخرين محموله سال ٢٠٢١ كه در ١٥ دسامبر براى بنادر جنوبى بارگيرى شد.
ذرت و جو، كماكان بنادر شمال ايران فعال تر بودند. با اين حال، در ماه دسامبر تا حدودى از روند بارگيرى ها كاسته شده بطوريكه حدود ٨٠٠٠ تن بارگيرى جو از بنادر شمالى اعلام شده كه آخرين كشتى  Omskiy 118 با ٣٠٠٠ تن جو در تاريخ ١٥ دسامبر و در آخرين روز سال ميلادى (٣٠ ام دسامبر) سه كشتى ذرت از بنادر شمال به سمت ايران بارگيرى شد.
Zakamsk - ٣٠٠٠ تن
Elegance - ٢،٩٦٥ تن
Tina/IR - ٣٢٠٠ تن

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت کیمیا زرین است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس