info@kimiyatrading.com

☎️+982191311234 ☎️+987191311234

صادرات آرد
    
تعداد بازدید: 2004
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/8/9

خبری که همه کارخانه داران آرد و تاجران را در زمینه تولید و توزیع آرد خبازی و دامی شوکه کرده این است که یکبار دولت صادرات آرد از ایران را که یک رونق تولید محسوب میشد را ممنوع کرد تا بتواند از توان کارخانجات و مجموعه های خود برای دسرسی بهتر مردم استفاده نمایید

📌توقف صادرات آرد و از بین رفتن بازارهای صادراتی

🔊رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اگرچه برخی صادرکنندگان آرد برای حفظ بازارهای صادراتی خود در سایر کشورها، حتی به سمت ترانزیت آرد از کشورهای شمالی به کشورهای جنوبی هم رفتند، اما موانع صادرات آنها را متوقف کرده است، گفت: مشکلات ورود موقت اجازه ایجاد ارزش افزوده بر روی کالاهای وارداتی از محل ورود موقت را نداد.

📎کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران در نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران که با حضور رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، گفت: صادرات هم اکنون موانع مختلفی را پیش روی خود دارد، در حالیکه رقبای ایران در بازارهای جهانی، امکانات بسیاری خوبی را داشته و از مشوق‌های صادراتی پرداختی از سوی دولت برخوردار هستند.

وی افزود: قبل از سال 93 صادرکنندگان آرد که بزرگترین بازارهای صادراتی خود را کشورهای عراق و افغانستان می‌دیدند، گندم خریداری شده از کشاورزان و واردات را به آرد تبدیل کرده و آرد آن را با ایجاد ارزش افزوده صادر می‌کردند؛ اما از سال 93 که واردات گندم ممنوع شده و به تبع آن، صادرات آرد هم ممنوع است.

زرگران ادامه داد: از سال 93 تا سال 97 کارخانجات برای حفظ بازارهای هدف صادراتی خود، اقدام به ورود موقت آرد کرده و سپس آن را صادر می‌کردند تا بتوانند بازارهای خود را حفظ کنند؛ اما دولت به دلیل مشکلات ورود موقت و رفع تعهد ارزی آن، اجازه ورود موقت را به آنها نداده است و در نتیجه بسیاری از بازارهای هدف صادراتی ایران، به سمت جایگزینی با سایر کشورها رفته اند.

وی اظهار داشت: برخی از صادرکنندگان، آرد را از قزاقستان وارد ایران کرده و با ترانزیت آن را به عراق و افغانستان صادر می کردند تا بتوانند بازارهای هدف صادراتی خود را حفظ کنند.

زرگران گفت: از سوی دیگر دولت تصمیم گرفته تا ارز ترجیحی را حذف نماید، در حالیکه برخی صادرکنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز ترجیحی تهیه می‌کردند و این یک مشوق پنهان از سوی دولت برای رونق صادرات بود، حالا که قرار است ارز ترجیحی حذف شود، بهتر است که دولت برای حمایت از این صادرکنندگان که عمدتا در بخش شیرینی و شکلات متمرکز هستند، چاره‌اندیشی کند.


آخرين برآورد و پيش بينى از ميزان صادرات گندم روسيه براى سال جارى ٢٠٢١/٢٠٢٢، با ٣٠٠ هزار تن كاهش نسبت به برآورد قبل، تا سقف ٣٤ ميليون تن اعلام شد. در همين راستا، صادرات انواع غلات و حبوبات هم با كاهش ٦٠٠ هزار تنى، در حدود ٤٣.٨ ميليون تن برآورد ميشود.
 هفته پيش رو، بايد انتظار نوسان قيمت در بازار ها را داشته باشيم. در واقع، توجه بازار در هفته جارى به گزارش عرضه و تقاضاى USDA در روز سه شنبه، گزارش آمار تورم ماه اكتبر در چين و در نهايت گزارش برآورد از ميزان برداشت در برزيل براى فصل آتى توسط Conab در روز پنجشنبه، در كانون توجه بازار قرار خواهد داشت.
 نگاهى هم به وضعيت محموله هاى (بارگيرى شده/در حال بارگيرى) به سمت ايران از حوزه بالتيك و خزر از ابتداء ماه جارى ميلادى تا امروز (از ١٠ام آبان ماه) داشته باشيم؛
روسيه 🇷🇺
٤ كشتى ذرت  بوزن ١٥،٤١٦ تن از بنادر شمال بارگيرى شده كه كشتى Tina با ظرفيت ٥٠٠٠ تن، آخرين محموله هفته گذشته بود.
٢ كشتى جوهم بوزن ٧٠،٥٠٤ تن بارگيرى شده كه كشتى Tomahawk بوزن ٦٧،٤٣٠ تن به سمت بنادر جنوبى در اوائل هفته گذشته، حركت كرد.
رومانى 🇷🇴
كشتى New Ambition هم با يك محموله ٧١ هزار تنى ذرت  اواسط هفته گذشته، بندر Constanta را به سمت ايران ترك كرد.

📌آخرين وضعيت تامين ذخاير استراتژيك گندم

🔊حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، درباره آخرین وضعیت تامین ذخایر استراتژیک با توجه به گرانی روز افزون قیمت جهانی گندم، گفت: پیش بینی وزارت جهادکشاورزی این بود که میزان خرید گندم از کشاورزان برای تامین ذخایر استراتژیک به ۸ میلیون تن برسد، اما عوامل متعدد از جمله خشکسالی مانع تحقق این پیش بینی شد.

📍وی از دیگر عوامل موثر بر کاهش تحویل گندم به مراکز خرید را انبار گندم توسط کشاورزان برای زمستان گذرانی، تامین بذر و امید به فروش با قیمت بالاتر عنوان کرد.
عباسی معروفان ادامه داد: آمار ما نشان می‌دهد کشاورزان کمی بیش از ۴ میلیون و ۵۳۴ هزار تن گندم به مراکز خرید دولتی تحویل داده‌اند که با توجه به پایان فصل خرید این رقم بدون تغییر خواهد ماند.

📎به گفته عباسی معروفان؛ دولت تقریبا با ۵۰ درصد کسری ذخایر استراتژیک برای تامین نیاز کشور در سال جاری مواجه است.

📍وی نیاز یکسال کشور به گندم را ۱۲ میلیون و ۱۲۴ هزار تن اعلام کرد که میزان نیاز هرماهه خبازی و صنعت کشور تقریبا ۱ میلیون تن می‌شود.

📎عباسی معروفان افزود: اگر میزان نیاز کشور را مبنا قرار دهیم، دست کم نیاز به واردات بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از طریق واردات برای تامین کسری ذخایر استراتژیک داریم.

📍وی با بیان اینکه واردات کسری ذخایر استراتژیک گندم از ابتدای سالجاری آغاز شده است، افزود: تا امروز ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از کسری مورد نیاز گندم وارد شده است که از این میزان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتن آن در سیلوهای کشور است و مابقی آن در انبارهای گمرک یا کشتی ها قرار دارد.

📎عباسی معروفان در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش قیمت جهانی گندم دولت در تامین ارز مورد نیاز دچار مشکل نشده‌ است، گفت: عمده خرید کسری گندم با قیمت مناسب در سه ماهه ابتدای سال انجام شده است، اما با توجه به موج خشکسالی در تمام جهان و ادامه شیوع کووید ۱۹ پیش بینی ما نیز ادامه افزایش قیمت جهانی گندم و چالش در تامین ارز مورد نیاز برای خرید این محصول است.

📍وی تصریح کرد: با تمام مشکلات موجود، تاکنون ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای خرید کسری گندم هزینه شده است و امید داریم تامین باقی آن نیز انجام شود.

📎 سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، از قول بانک مرکزی برای پرداخت ارز به تجار به محض ورود گندم به بنادر کشور خبر داد.

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت کیمیا زرین است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس