info@kimiyatrading.com

☎️+982191311234 ☎️+987191311234

حذف ارز 4200 تومانی
    
تعداد بازدید: 3350
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/8/10

موضوع: اصلاح نظام یارانه ای و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

🔻به اطلاع کارخانجات محترم تولید کننده خوراک دام، طیور و آبزیان سراسر کشور می رساند، مدیرعامل «اتحادیه تعاونی های کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور» عصر روز سه شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ در جلسه ای با حضور مهندس دماوندی نژاد، معاون محترم تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص «اصلاح نظام یارانه ای» حضور داشت که ماحصل این جلسه جهت اطلاع مدیران کارخانجات به شرح ذیل تقدیم حضور می گردد:

۱- قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از دی ماه سال جاری برای کلیه نهاده های دامی حذف گردد و کلیه نهاده ها با ارز نیمایی (با نرخ فعلی ۲۴۰۱۹ تومان ) محاسبه گردند.

۲- تمامی نهاده های وارد شده به کشور که ارز خود را دریافت کرده اند با قیمت سابق و محموله های روی آب و تخلیه نشده نیز با ارز نیمایی محاسبه و عرضه می گردند.

۳- هنوز تصمیم نهایی در خصوص ماندن و یا برداشتن «سامانه بازارگاه» برای بازار نهاده ها اتخاذ نشده است ولی احتمالا با تغییر نرخ محاسبه ارز نهاده ها با بوروکراسی کمتری در سامانه بازارگاه عرضه گردند.

۴- سهمیه دام عشایر و روستایی و پرورش دهندگان طیور با نرخ قبلی در سامانه بازارگاه تا آخر آذر تامین شده است تا نگرانی تولیدکنندگان کاهش پیدا کند.

۵- کارخانجات تولیدکننده خوراک طیور که طی دومرحله تنخواه سهمیه ای برای تولید خوراک طیور دریافت نموده بودند موظفند نهاده تنخواه خود را (که به امانت در اختیار دارند) در قالب خوراک آماده برای دام عشایر و روستایی تولید و در اختیار معاون امور دام استانها جهت عرضه قرار دهند.

۶- وزارت جهاد کشاورزی در حال بررسی اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به کارخانجات خوراک، تحت نظارت و توصیه اتحادیه تعاونی های کارخانجات می باشد.

۷- مقرر گردید که اتحادیه کارخانجات خوراک این مجوز را داشته باشد که بتواند برای کارخانجات تحت پوشش خود نهاده را راسا وارد و در بین اعضا توزیع نماید و محدودیت های سابق در خصوص توزیع نهاده برای اتحادیه برداشته خواهد شد.

۸- اتحادیه آمادگی خود را برای اجرای بند هفتم با تمامی واردکنندگان در قالب تفاهم نامه ای مشترک اعلام می دارد.


ارز 4200 تومانی که خبرهای این رزهای مشکل آفرین دولت در تامیین و تخصیص ان به گوش میرسد قصد حذف شدن دارد.توزیع ۵۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی،عضو کمیسیون برنامه و بودجه از توزیع بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور خبر داد.

📌اختصاص یارانه ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی برای نان، گندم، دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های کشاورزی

🔊براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، یارانه نان، گندم، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و نهاده‌های کشاورزی به میزان ۱۴۰ هزار میلیارد تومان و برای حمایت از اشتغال معادل ۴۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است.ارز ترجیحی را برای کشور مفید نمی‌دانم، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت با کسری بودجه جدی و محدودیت‌های درآمدی مواجه است.
وی افزود: ارز ترجیحی فنر قیمت ها را متراکم نگه داشته است.به گفته مخبر، وقتی دولت سیزدهم را آغاز کردیم بیشتر ارز ترجیحی مصوب مجلس مصرف شده بود.

📌حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تدریجی خواهد بود

🔊وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ارز 4200 تومانی به تدریج حذف خواهد شد، گفت: دولت مصمم است تا حذف ارز ترجیحی شوکی به دنبال نداشته باشد.احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت قائل به این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت تدریجی حذف شود که شوک به دنبال نداشته باشد.وی افزود: ارز دارو حفظ خواهد شد و در خصوص نان که قوت غالب مردم است نیز فشاری وارد نخواهد شد.

📌نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در لایحه بودجه 1401چطور تعیین خواهد شد؟

🔊بر اساس لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی، نرخ سامانه مبادله الکترونیکی (ای.تی.اس) در روز اظهار و مطابق با ماده 14 قانون امور گمرکی تعیین شد.همچنین در سال 1401 نرخ 4 درصد حقوق گمرکی مذکور در صدر بند د ماده 1 قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده های دامی به یک درصد تقلیل می یابد.

دلار 4200 تومانی حذف شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق: در جلسه امروز با رئیس سازمان برنامه، دولت رسما اعلام کرد سال آینده دلار ۴۲۰۰ تومانی نداریم
 سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401:

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی:
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ابلاغ نشده است
معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ابلاغ نشده است، گفت: تغییری در قیمت نهاده های دامی ایجاد نشده است و طبق روال سال گذشته عمل می‌کنیم.

عباس عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی «آغاز مانور سراسری تشدید نظارت بر قیمت کالاهای اساسی» اظهار داشت: حداکثر قیمت مرغ در استان‌های مختلف کشور ۳۱ هزار تومان است و این محصول در برخی از استان‌های کشور به قیمت کمتری نیز فروخته می‌شود.

وی افزود: این نرخ با در نظر گرفتن سود متعارف برای تولید کننده و توزیع کننده است که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسی بر این قیمت‌ها نظارت دارد.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از ابتدای قبول مسئولیت بازار محصولات کشاورزی بر اساس قانون انتزاغ، ۳۶۷ هزار بازرسی و نظارت بر واحدهای صنفی داشته ایم که کمتر از ۱۰ درصد آنها منجر به تشکیل پرونده شده است.‌

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در تعطیلات نوروزی تعطیل نیست و به صورت شبانه روزی بر بازار محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی نظارت دارد؛ در بازار مرغ و تخم مرغ نیز با وجود مشکلاتی که برای حمل و نقل وجود داشت نیاز استان‌های مختلف تأمین و کمبودهای مقطعی از استان‌های همجوار تأمین شد.

عسکرزاده گفت: گزارش از گران فروشی مرغ در بازار نداشتیم و تنها در مواردی شاهد گران فروشی مرغ‌های بسته بندی شده بودیم که با واحدهای متخلف نیز برخورد صورت گرفت.‌

عسکرزاده در پاسخ به سوال دیگری درباره قیمت و کیفیت و توزیع میوه تنظیم بازاری شب عید گفت: تا روز هفتم از فروردین ماه سال جاری ۷۲ درصد میوه شب عید در بازار توزیع شده است و برآورد می‌شود که تا پایان تعطیلات نوروزی کل میوه شب عید در بازار توزیع شود.

وی افزود: میوه تنظیم بازاری شب عید در تمام استان‌ها و شهرهای کشور و حتی مناطق دور افتاده توزیع شد که این محصولات از کیفیت خوبی نیز برخوردار هستند.‌

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره عقب ماندگی در تولید نهادهای دامی و روغنی در کشور پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: تمام تلاش خود را با همکاری دستگاه‌های دیگر از جمله ستاد اجرایی فرمان امام انجام می‌دهیم تا میزان تولید نهاده‌های دامی را در کشور افزایش دهیم که برای این مهم از سرمایه گذاران خارجی نیز استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: بر این اساس اراضی که امکان کشت در آنها وجود دارد با ایجاد زه کشی و آماده سازی زمین؛ محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی و مؤثر در آنها تولید خواهد شد.‌

عسکرزاده در پاسخ به سوالی درباره دلایل واردات گوشت قرمز با وجود تولید این محصول در کشور گفت: به نظر می‌رسد که دلال‌ها در بازار گوشت قرمز ورود کرده و قیمت این محصولات را به صورت غیرواقعی بالابرده اند به همین منظور تا زمانی که قیمت‌ها کاهش نیابد به جدی فراوانی ایجاد می‌کنیم تا قیمت‌ها کنترل شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه به تولیدات دامی نهاده با قیمت ارز ترجیحی قرار می‌گیرد حاکمیت این انتظار را دارد که محصولات تولید نیز با قیمت مناسبی به دست مصرف کننده نهایی یعنی مردم برسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره واردات گوشت آلوده برزیلی به کشور ضمن تکذیب این موضوع گفت: در برخی از شبکه‌های اجتماعی شایعاتی ایجاد می‌شود که ما به ازای بیرونی ندارد و ما هر محصولی که از کیفیت لازم برخوردار نباشد عودت می‌دهیم کما اینکه درگذشته نیز محصولات روغن و ذرت را عودت داده ایم.‌

وی همچنین خبر از آغاز خرید تضمینی گندم داد و گفت: خرید تضمینی گندم در استان سیستان بلوچستان با خرید ۱۰ هزار تن از این محصول توسط شرکت بازارگانی دولتی ایران آغاز شد.‌

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی و روغن خام به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده است گفت: پیرو تصمیمات دولت هستیم، ابلاغیه‌ای برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ نشده است و بر اساس روال سال ۱۴۰۰ عمل می‌کنیم.

 

امروز دولت به طور رسمی اعلام کرد ارز ترجیحی در بودجه 1401 نداریم
دولت تقریبا 250 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه و بن کارت در نظر گرفته که سه ماه اول به شکل نقدی و در ماه‌های بعدی یارانه ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به شکل بن کارت به مردم داده می‌شود.
قول رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره نبود تبعات منفی حذف ارز ترجیحی

میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه کمیسیون های مجلس: تلاش بر این است که حذف ارز ترجیحی اثربخش باشد
منابعِ خود مردم باید به خودشان برگردد؛ بنابراین بهترین حالت آن، پرداخت یارانه های مستقیم است.
ارز ترجیحی نان و دارو در فاز دوم تعیین تکلیف می شود
میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه: برای خرید نان با کارت مخصوص به نفع مصرف کنندگان طرحی در دست بررسی است، اما فعلا این بحث در بودجه ۱۴۰۱ مطرح نیست.



📌ارز 4200 تومانی از ابتدای دیماه حذف می شود

🔊رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران از برگزاری جلساتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی با فعالان اقتصادی برای حذف ارز 4200 تومانی از اول دی ماه خبر داد و گفت: اگرچه دارو و گندم مطابق با برنامه دولت همچنان ارز ترجیحی خواهند گرفت، محاسبات نشان می دهد که دولت باید حداقل به مردم 150 هزار تومان یارانه نقدی بابت حذف ارز ترجیحی سایر اقلام پرداخت نماید و این رقم نباید کمتر باشد.کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: طی دو هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی جلساتی را با فعالان اقتصادی برگزار کرده که در آن به آنها اطلاع‌رسانی نموده که قرار است ارز 4200 تومانی از ابتدای دیماه جاری حذف گردد.

📎وی افزود: این ارز برای کالاهای اساسی حذف خواهد شد و نهاده های دامی، روغن و دانه های روغنی با ارز نیمایی توزیع خواهد شد که بر این اساس، آماده باشی به بخش خصوصی برای این اقدام بزرگ داده شده است.زرگران ادامه داد: با توجه به شرایطی که کشور دارد، این را می‎‌توان از تصمیم دولت قلمداد کرد که تصمیم بزرگ و عاقلانه‌ای گرفته شده و اهمیت اجرای آن بسیار زیاد است که در این میان باید دولت به نکاتی برای بهبود اجرای این کار توجه نماید.

📎وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی از سه سال قبل به دولت بابت حذف این ارز تذکر داده است، گفت: البته بهتر بود که حذف ارزهای دولتی در دولت قبل و زمانی رخ می‌داد که فاصله ارز 4200 تومانی با نیمایی کمتر از رقم فعلی بود تا تاثیر آن بر روی مصرف کننده کمتر شود، اما کار بزرگی است و بخش خصوصی هم تلاش خواهد کرد که در کنار دولت، این طرح به سرانجام برسد.زرگران تصریح کرد: در 7 ماهه ابتدای سال جاری حدود 11.1 میلیارد دلار ارز ترجیحی از سوی بانک مرکزی برای اقلام دارو و غذایی پرداخت کرده است که بر این اساس میزان یارانه پرداختی به این ارزها در مدت 7 ماه گذشته، 244 هزار میلیارد تومان با محاسبه ارز بازار آزاد بوده که سرانه آن حدود 400 هزار تومان برای هر ایرانی خواهد بود.

📎وی افزود: قرار است که گندم و دارو همچنان ارز دولتی بگیرند که این کار صلاح نیست، چراکه گندم کالایی است که به راحتی جایگزین شده و وقتی گندم یارانه‌ای در شبکه وجود داشته باشد، به راحتی به بیرون شبکه نشت کرده و در بازار جایگزین ذرت و جو خواهد شد.رئیس انجمن غلات ایران خاطرنشان کرد: طبیعی است که دولت در بودجه سال آینده 150 هزار میلیارد تومان یارانه گندم و نان دهد اما بهترین روش این است که قیمت گندم 7500 تومان از سوی دولت خریداری شده و یارانه به آرد تعلق گیرد.

📎زرگران گفت: قرار است که دولت گندم را از کشاورز 7500 تومان خریداری کرده و با احتساب 1000 تومان به عنوان هزینه حمل و آسیابانی، آرد آن را 640 تومان به خبازی ها برسد، اما بهتر است که نرخ گندم نرخ آزاد باشد؛ اما در حال حاضر یکی از نقاط ضعف این است که باید آزادسازی گندم هم صورت گیرد و یارانه به آرد یا نان تعلق گیرد.

📍وی افزود: اگر قرار باشد که هدفمندی یارانه ها اجرا شود، باید طرح را به نحوی اجرا کرد که مردم ناراضی نباشند؛ این در حالی است که اکنون کلا دولت برای دانه های روغنی، گندم، دارو و نهاده های دامی یارانه 400 هزار تومانی به ازای هر ایرانی را پرداخت می کند که اگر گندم و دارو همچنان ارز دولتی بگیرند، دولت باید به هر ایرانی 150 هزار تومان یارانه بدهد و این رقم نباید کمتر شود.

📎زرگران در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: باید یارانه فعلی که در قالب ارز ترجیحی به مردم داده می شود به مردم ارایه گردد تا طرح با موفقیت اجرایی شود و به هدف خود که فسادزدایی برسد؛ اما اگر قرار است که کمتر از یارانه ای که دولت به ارز ترجیحی می دهد به مردم پرداخت و در مقابل هم کالا گران شود، قدرت خرید مردم کاهش یافته و قادر به خرید کالاهای اساسی نیستند.

📍وی افزود: در چنین شرایطی نارضایتی ایجاد خواهد شد؛ ضمن اینکه باید نقدینگی بنگاههای فعال در این حوزه باید تامین شود چراکه با حذف ارز ترجیحی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از جمله دامداری ها 4 تا 5برابر خواهد بود. پس دولت باید سرمایه در گردش را تامین نماید تا تقاضا هم در کشور از بین نرود و در عین حال چرخ تولید بچرخد.



مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران:

با سلام و احترام خدمت مرغداران عزیز و گرامی

باور بفرمایید از روز ورودم در اتحادیه با مکاتبه و مذاکره با تمامی دستگاههای مرتبط با صنعت مرغداری به نوعی واضح و اشکار اعلام کردم که بسترها و شرایط لازم برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جهت واردات نهاده های دامی فراهم نیست نباید دنبال حذف ارز بود و پیشنهاداتی را هم دادم و عرض کردم مرغداران با اجرای آنی این طرح دچار آسیب و زیان غیر قابل تصوری شده و از چرخه تولید خارج خواهند شد.

امروز هم صبح و عصر دو جلسه با مهندس دماوندی نژاد و مهندس امینی در دو جای متفاوت داشتیم و دغدغه ها را کاملا مطرح کردیم اگر چه آنها هم مشکلات را میدانند و مواجه با عمل انجام شده ، قرار گرفته اند.

حدود نیم ساعت پیش هم با جناب دکتر ساداتی نژاد به صورت تلفنی مفصل صحبت کردم و اثرات اجرای آنی این طرح و حذف آنی آن را خدمت ایشون عرض کردم ولیکن جناب وزیر قول دادند اجازه ندهند انباشت مرغ در سالنها ایجاد بشه و مشکلات را از طریق صادرات با مشوق های صادراتی و جمع آوری توسط پشتیبانی با نرخ مناسب حل میکنند و برای تامین سرمایه در گردش هم گفتند اقداماتی انجام داده اند.
عوارض واردات نهاده های دامی و صادرات مرغ صفر میشود.

واردات نهاده با ارز نیمایی ۲۴٠۱۹٠ ریالی انجام میشود.

توزیع احتمالا به روال قبل و غیر سامانه ای برمیگردد.

احتمالا قیمت مرغ بر اساس عرضه و تقاضا خواهد بود.

فعلا کلیه واحدهای مرغداری که تا اول دی ماه جوجه ریزی کرده اند ؛ سهمیه دریافت میکنند و مرغ را هم باید به نرخ مصوب عرضه کنند.

اما از دی ماه ممکن است شرایط کاملا تغییر کند.

من از روز ورودم به اتحادیه در خصوص جوجه ریزی بی ضابطه هشدار داده ام و تکرار میکنم که شرایط قابل پیش بینی نیست و دوره گذار قربانیان زیادی میگیرد.

پس آماده اجرای طرح حذف ارز ۴۲٠٠ تومانی باشید.



مجلس با لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفت کرد

لحظاتی قبل مجلس با دوفوریت لایحه حذف ارز 4200 تومانی مخالفت کرد، دولت این لایحه را به عنوان «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» به مجلس تقدیم کرده بود.

💠ارز ۴٢٠٠تومانی تا پایان سال حذف نمی شود/ توزیع ١١ میلیون تن نهاده

🔶سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مباحث مربوط به حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی را تکذیب کرد و گفت:تا پایان سال جاری نیز این ارز حذف نمی شود.

👤 حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی از واردات نهاده های دامی و دانه های روغنی گفت:

🔻خیر چنین مسأله ای صحت ندارد، ارز ۴٢٠٠ تومانی از واردات این اقلام حذف نشده و ما دیروز نیز برای واردات آنها ارز ۴٢٠٠ تومانی تخصیص دادیم ، امروز نیز همین روند بوده و تا آخر سال جاری نیز همین طور خواهد بود بنابراین تا پایان سال ١۴٠٠ ارز ۴٢٠٠ تومانی از واردات دانه های روغنی و نهاده های دامی حذف نمی شود.

🔻از اول سال جاری تا پایان آبان ماه ١١ میلیون و ١۵٠ هزار تن نهاده دامی در کشور توزیع شده است که بیش از ۶ میلیون تن آن ذرت و مابقی کنجاله سویا و جو بوده است .

🔻ممکن است در مقاطعی به دلیل کمبود کامیون و یا مشکلاتی که در حوزه کرایه و حمل و نقل وجود دارد بارگیری نهاده های های دامی با تاخیر انجام شود اما این مسأله هیچ ربطی به واردکنندگان ندارد و مقطعی نیز بوده است

📌توضیحات پلیس درباره پرونده‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی/ انبارهای تهران شناسنامه دار می شود

سرهنگ ولی‌پور گودرزی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران:

🔹پرونده‌های انتظامی قابل توجهی در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی تشکیل شده که متاسفانه افراد سودجو با ثبت شرکت‌های صوری با ارائه مدارک و مستنداتی جعلی اقدام به دریافت این ارز‌ها کرده بودند.

🔹افراد پس از دریافت ارز‌های دولتی کالا‌های مربوط به آن را وارد کشور نکرده بودند و اقدام به مصرف این ارز‌ها در جای دیگر کرده بودند.

🔹تعدادی از این افراد با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شدند و اموالشان توقیف شد که پرونده‌های این موضوع در دادسرای جرایم اقتصادی در حال رسیدگی است.

🔹تمام انبار‌ها و سوله‌های موجود در حوزه انتظامی تهران بزرگ در حال شناسنامه دار شدن هستند تا هر کالایی وارد این انبار‌ها نشود، لذا در صورت رویت هر کالای قاچاقی در این انبار‌ها و یا سایر اماکن پلیس با مجرمان در این حوزه برخورد خواهد کرد.

با حذف ارز ۴۲۰۰ خوراک دام ۲۰ درصد گران می‌شود

علی جدی، نماینده مجلس در گفتگو با خبرفوری:
🔹دولت می‌خواهد اختیار تام در حوزه ارز ۴۲۰۰داشته باشد و مجلس مخالف است.
🔹دولت می‌خواهد خودش برای حذف ارز دولتی یا پرداخت یارانه به مردم تصمیم‌گیری کند و مجلس با این موضوع موافقت نکرد.
🔹ارز ۴۲۰۰ حدود ۱۵ درصد قیمت خوراک دام را تامین می‌کند.

دولت تا پایان سال برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فرصت دارد

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس :

تمهیدات دولت برای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون بار تورمی خواهد بود. به غیر از دارو و گندم، ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است از ۵ قلم کالا حذف شود.

بر اساس بند "ب" بودجه امسال دولت می‌تواند ارز ترجیحی را در طول سال حذف کند و در مقابل صد هزار تومان به مقدار یارانه‌ها اضافه شود.

قانون بودجه به دولت اجازه داد که در طول سال ۱۴۰۰، ارز ترجیحی را برای سایر کالاها به غیر از دارو حذف کند و دولت تا پایان سال بر اساس قانون بودجه فرصت دارد که این مورد را انجام دهد.


به گزارش آخرین خبر بعد از گذشت 3 سال از رونمایی ارز 4200 تومانی برای کنترل قیمت ها، دولت سیزدهم تصمیم به تغییر آن گرفت. در همین راستا لایحه دوفوریتی «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» از سوی دولت به مجلس تقدیم شد اما مجلس با آن مخالفت کرد، در صورت تصویب این لایحه ارز 4200 تومانی حذف خواهد شد.با این اتفاق این لایحه حداقل تا 6 ماه دیگر در دستور مجلس قرار نمی گیرد و عملا حذف ارز 4200 تومانی به بودجه 1401 نمی رسد.
این اولین لایحه مهم دولت سیزدهمِ که توسط مجلس رد شد.
هفته گذشته سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، طی مصاحبه ای از ارائه لایحه دوفوریتی «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» خبر داد


📌حذف ارز 4200 تومانی در دل اصلاحات اقتصادی
زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور توزیع شده است، اما ماحصل آن کاهش قیمت‌ها نبوده است.وی افزود: امروز در نتیجه توزیع نادرست ارز ۴۲۰۰ تومانی و نبود نظارت‌های کافی، ما با پرونده‌های متعددی از رانت و فسادهای اقتصادی مواجه هستیم.

📌کل ارز یکساله برای واردات محصولات کشاورزی در نیمه اول سال مصرف شد

🔊مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردات کالا‌های اساسی کشاورزی در ۶ ماهه اول سال کل ارز سال را از منبع ارزی در برگرفته، چون قیمت‌های جهانی نهاده‌ها دامی افزایش شدیدی داشته است.زارع در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا با وجود تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، بیشترین تورم در حوزه مواد خوراکی و اساسی است افزود: درباره کالا‌های ضروری زمانی که درآمد نسبی مردم کم می‌شود کاهش تقاضا بر کالا‌های کم مصرف بیشتر می‌شود، ولی تقاضا در کالا‌های پر مصرف کمتر نخواهد شد.وی درباره موضوع افزایش هزینه‌های تولید هم گفت: در بخش کشاورزی دو موضوع افزایش قیمت هزینه‌های تولید و کاهش عرضه ناشی از عوامل اقلیمی وجود دارد.

📎مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سه مسیر برای تنظیم بازار داریم که مسیر اصلی این است که عرضه و تقاضا متعادل باشد. ایشان خاطر نشان کردند: واردات کالا‌های کشاورزی در ۶ ماهه اول سال کل ارز سال را دربر گرفته است؛ قیمت‌های جهانی نهاده‌ها افزایش زیادی داشته است البته۰میزان واردات نهاده‌های دامی هم افزایش پیدا کرده است.


🔶کارشناس اقتصادی در خراسان‌جنوبی گفت: چاره‌ای نداریم و باید ارز 4200 تومانی را حذف کنیم و گرنه مجبور هستیم دوباره پول چاپ کنیم و دوباره پول مردم بی‌ارزش شده و مجدد شاهد تورم‌های بالا باشیم.سید مرتضی حسینی امروز در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار داشت:

🔻در حال حاضر یارانه به ابتدای زنجیره ارزش تزریق می‌شود در حالی‌که وقتی محصول به دست مردم می‌رسد عملا چیزی از یارانه باقی نمی‌ماند و مردم از این همه یارانه‌ای که تخصیص پیدا کرده چیزی به دستشان نمی‌رسد.پیشنهاد می‌شود به جای این‌که یارانه به ابتدای زنجیره ارزش تزریق شود به انتها زنجیره ارزش داده شود یعنی یارانه به خود مردم تزریق شود.هزینه‌های هنگفت نظارت و رصد یارانه تخصیصی در زنجیره ارزش و کنترل آن جهت رسیدن به دست مردم، توفیق نداشته و علاوه بر این مصرف بیشتر و بعضا اسراف منجر به بهره‌مندی بیشتر به یارانه اختصاص یافته می‌شود.

🔻مردم اثر ارز ۴۲۰۰ تومانی را در مورد مرغ، روغن و کالاهای اساسی ندیدند، از ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ که در بودجه ۱۴۰۰در نظر گرفته شده ۶ میلیارد دلار را دولت قبلی طی ۵ ماه مصرف کرد و عملا ۷۵ درصد در این مدت از بین رفت و در ۷ ماه باقی مانده باید با ۲۵ درصد ارز تخصیص پیدا کرده بگذرانند.باید به این سمت رفت که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد، شیوه اینکه چگونه حذف شود مهم است.چاره‌ای نداریم و باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم و گرنه مجبور هستیم دوباره پول چاپ کنیم و دوباره پول مردم بی‌ارزش شده و مجدد شاهد تورم‌های بالا باشیم.عملا با ارز۴۲۰۰ تومانی و به این شیوه‌ای که خلق پول می‌کنیم فایده به مردم نمی‌رسد و دوباره گرانی‌های آنچنانی را شاهد خواهیم بود لذا واضح است که باید به سمت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برویم. دولت لازم است در بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و منابع مالی حاصل شده ناشی از آن و شیوه هزینه‌کرد آن شفاف‌سازی کند.

🔊امید گیلانپور معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه تمام مشکلات اقتصادی کشور را نمی‌توان در وجود ارز 4200 تومانی خلاصه کرد، گفت: نباید این تصور را داشته باشیم که با برداشته شدن ارز ترجیحی، همه مشکلات نیز رفع خواهد شد.

📎وی افزود: ارز 4200 تومانی باید حذف شود و امروز تمام کشور به این نتیجه واحد نیز رسیده است، اما برچیده شدن ارز ترجیحی در یک نقشه کلان اصلاحات اقتصادی معنی پیدا می‌کند.

📍گیلانپور افزود: امروز بخش خصوصی باید از دولت مطالبه جدی داشته باشد که در مسیر اصلاحات اقتصادی گام بردارد که در دل این اصلاحات، حذف ارز 4200 تومانی نیز قرار دارد.

📎وی در عین حال تصریح کرد که بخش خصوصی دست به کار شده و نیاز به نقدینگی واقعی برای بخش تولید و تجارت را برآورد و به دولت اعلام کند، در عین حال، بررسی کند که برای نقدینگی مورد نیاز، آیا بانک‌ها توان ورود به این عرصه را دارند یا نه.معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر قرار است حذف ارز 4200 تومانی اتفاق افتد، باید گام‌های بعدی آن نیز از قبل مشخص باشد.

📌بررسی عملکرد دولت در مورد ارز۴۲۰۰ تومانی در دستور کار مجلس

🔊نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی منابع و مصارف آن را بررسی کردند.



 📌ادامه تخصیص ارز ترجیحی به نفع مردم نیست

🔊کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، در جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با اشاره به اینکه طبق آمار، طی 6 ماهه ابتدای امسال در مجموع 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای غذا و دارو تخصیص یافته است، افزود: برآوردها حاکی از آن است که طی نیمه دوم امسال نیز به همین میزان ارز ترجیحی برای دارو و غذا باید تخصیص پیدا کند که با توجه به مشکلات موجود و عدم تحقق درآمدهای نفتی، بعید به نظر می‌رسد این میزان ارز تامین شود، بنابراین ادامه تخصیص ارز ترجیحی نه به نفع مردم است و نه دولت.

📎زرگران با اشاره به اینکه ارز 4200 تومانی هیچ‌گاه در سفره مردم نمود عینی پیدا نکرد و از سوی دیگر، به قاچاق معکوس نیز دامن زده‌است، افزود: افزایش تورم و کسری بودجه دولت، از دیگر نمودهای ارز ترجیحی بوده‌است.

📍رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران سپس، حذف ارز 4200 تومانی و به دنبال آن، پرداخت یارانه مستقیم به اقشار کم درآمد را راهکار جمعی کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی در شرایط حال حاضر عنوان کرد و به گفته وی، تخصیص این یارانه به جای ارز ترجیحی، بر ایجاد رونق و اشتغال در صنایع تبدیلی اثر مستقیم خواهد داشت.

📌ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود
پرداخت یارانه از منابع جایگزین؛ پیشنهادی با انتظارات تورمی

🔹دولت در حال تنظیم لایحه بودجه است. روز گذشته جلسه کمیسیون برنامه‌وبودجه با حضور وزیر صمت برگزار شد که یکی از موضوعات مورد بررسی در این جلسه تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. به نظر می‌رسد دولت قصد دارد فقط به دارو و گندم ارز ۴۲۰۰ تومانی دهد. در مقابل پیشنهاد شده که با اعطای کارت اعتباری از معیشت خانوارها حمایت شود.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس:
🔹قرار است درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی رئیس سازمان برنامه و بودجه مدل خودش را ارائه دهد.
🔹هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده اما نظر قطعی دولت این است که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای دو قلم دارو و گندم حفظ کند.
🔹برای منابع حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
🔹 اعطای کارت اعتباری ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومانی به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده اما زنگنه می‌گوید که این موضوع در حد یک پیشنهاد است. «انتظارات تورمی که به جامعه تحمیل می‌کند به اندازه‌ای هست که کارت ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومانی را بی‌اثر می‌کند.

📌ترخیص9.7میلیون تن کالای مورد نیاز کشور در دو ماه / رکورد صادرات در مهر ماه شکسته شد

🔊سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم افزایش معناداری داشته به گونه ای که در رویه واردات در ماه های شهریور و مهر نسبت به معدل واردات در پنج ماه نخست به ترتیب 95درصد و 39درصد در ارزش و 92 و 58درصد در وزن کالای بیشتری ترخیص قطعی شده است و این رشد در صادرات هم کاملا محسوس بوده و رکورد صادرات ماهیانه در مهر ماه شکسته شد.

📍سید روح اله لطیفی،سخنگوی گمرک اظهار داشت : در پنج ماهه نخست امسال 13میلیون و 819هزار تن کالای وارداتی به ارزش 16میلیارد و 631میلیون دلار به صورت قطعی از گمرکات کشور ترخیص شد و در همین مدت نیز 45میلیون و 472هزار تن کالا به ارزش 17میلیارد و 661میلیون دلار نیز به کشورهای دیگر صادر شد.

📎وی افزود: متوسط ماهانه واردات کالا در پنج ماهه نخست امسال دومیلیون و 764هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و 326میلیون دلار بوده است، اما آمارها نشان می دهد در دو ماه اخیر با جهش در ترخیص کالاهای وارداتی و صادرات کالاهای ایرانی در دولت سیزدهم مواجه شدیم.

📍سخنگوی گمرک توضیح داد: در ماههای شهریور و مهر یعنی استقرار دولت سیزدهم، 9میلیون و 686هزار تن کالا به ارزش 11میلیارد و 108میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شد و29میلیون و 709هزار تن کالای ایرانی به ارزش 9میلیارد و 413میلیون دلار نیز به سایر کشورها صادر شد.

📎وی افزود: از این میزان پنج میلیون و 319هزار تن کالای وارداتی به ارزش 6میلیارد و 490میلیون دلار مربوط به شهریور و چهار میلیون و 367هزار تن به ارزش چهار میلیارد و 618میلیون دلار مربوط به مهر ماه است که از لحاظ وزنی در شهریور 92درصد و در مهر 58درصد و از لحاظ ارزش نیز در شهریور 95درصد و در مهر 39 درصد واردات کالاهای مورد نیاز کشور نسبت به متوسط پنج ماهه نخست بیشتر از گمرکات کشور ترخیص شده است.

۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای سال آینده مصوب شد
  🔊حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در نشست خبری: بودجه سال آینده هزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس شد.دولت موفق نشد برای رقم ۲۰ درصد برداشت از صندوق توسعه تاییدیه بگیرد.در نتیجه این اتفاق، ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع دولت کاهش پیدا کرد و برای آن مصارف هم تعیین شده بود.٨٠ هزار میلیارد تومان به مبلغ دولت برای یارانه اضافه کردیم که به ۲۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.نگرانی شدیدی در جامعه برای حذف ارز ترجیحی وجود داشت.کمیسیون تلفیق در کنار مردم قرار گرفت و ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای سال آینده مصوب کرد.۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی به صورت ریالی برای گندم اختصاص دادیم.یارانه کالا‌های اساسی، دارو و گندم حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.دولت این رقم را ۱۷۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود.به این ترتیب قیمت گندم برای سال آینده ۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت کیمیا زرین است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس