info@kimiyatrading.com

☎️+982191311234 ☎️+987191311234

قیت روز ذرت اکراین
    
تعداد بازدید: 1767
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/8/16

قیمت روز ذرت اکراین به چند علت بستگی دارد که ثابت بماند یاتغییری ایجاد شود در اولویت اول قیمت جهانی ذرت اکراین باکسر هزینه های گمرک و حمل تحویل بنادر ایران است در مرحله دوم در ایران به صورت دولتی و آزاد به فروش میرسد که این تفاوت قیمت عجیب آن به موجب تخصیص ارز 4200 تومانی دولت یا همان یارانه کالاهای اساسی است که میتواند نسبت به نرخ آزاد از قیمت بسیار پایین تری برخوردار باشد.

بازار ذرت اكراين، كماكان هفته جارى را تقريبا با روالى آرام آغاز كرد. حدود قيمت ها جهت حمل ماه فوريه تحويل بنادر اكراين بين ٢٧٠-٢٧٥ دلار اعلام شد. شايد، تنها مناقصه ذرت كره جنوبى را مهمترين تقاضاى بازار بايد در نظر گرفت.
از سوى ديگر، از ابتداء فصل تا روز دوشنبه (١٠ام ژانويه)، حدود ١٦.١ ميليون تن گندم  ، ٥.٣ ميليون تن جو و ١١.٨ ميليون تن ذرت از بنادر اكراين به مقاصد مختلف ارسال شده است.
بانک مرکزی امروز حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داد.

كل صادرات ذرت از اكراين در ماه دسامبر ٢٠٢١، با حدود ٢٣٪؜ افزايش نسبت به ماه نوامبر به ٤.٩ ميليون تن رسيد.
از اين ميزان، چين با ١.٤ ميليون تن، اصلى ترين بازار اكراين در آخرين ماه سال ميلادى ٢٠٢١ ميباشد. در حوزه حمل و نقل هم، هفته گذشته شاخص بالتيك BDI با كاهش ٤٢٣ واحد (حدود ١٨٪؜) به ١٨٧٣ رسيد كه شايد يكى از دلايل روند افت شاخص را در محدوديت هاى صادراتى ذغال سنگ از اندونزى بايد ديد.
حدود قيمت هاى ذرت را در ابتدا هفته جارى از مبادى مختلف؛
اكراين 🇺🇦 - ٢٧٥-٢٨٠ دلار
روسيه 🇷🇺- ٢٧٥-٢٧٨ دلار
آرژانتين 🇦🇷 - ٢٧٠ دلار
رومانى 🇷🇴- ٢٧٧-٢٨٢ دلار

🔊مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی امروز حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داد.

📍مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: روند تامین ارز تجاری به صورت روان در جریان است و بخشی از این یک میلیارد دلار تخصیص یافته به واردات کالاهای اساسی، از محل منابعی است که به تازگی در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.

صادرات انواع غلات از اكراين طى شش ماه اول فصل زراعى ٢٠٢١/٢٠٢٢ با ٢٣.٥٪؜ افزايش نسبت به مدت مشابه در سال قبل، به ٣٢.٢٠ ميليون تن رسيد.
طبق آمار وزارت كشاورزى اكراين، از ماه جولاى تا ابتداء سال جارى ميلادى، حدود ١٥.٨٢ ميليون تن گندم ، ١٠.٨٢ ميليون تن ذرت  و ٥.٢٠ ميليون تن جو  از اكراين صادر شده است.
برآوردها از كل صادرات اكراين براى سال زراعى ٢٠٢١/٢٠٢٢ حدود ٦٢ ميليون تن
ميباشد (سال قبل ٤٤.٧٢ ميليون تن).
حدود قيمت هاى امروز بازار اكراين تحويل ترمينال ها (CPT) جهت ماه ژانويه؛
گندم ١٢.٥٪؜ - ٣١٥/٣٢٠ دلار
ذرت  - ٢٦٣/٢٧٠ دلار
روغن خام آفتاب  - ١٢٩٠/١٣١٠ دلار
كنجاله آفتاب - ٢٧٥/٢٩٠ دلار
جو  - ٢٧٠/٢٧٦ دلار
در تاريخ ٦ام نوامبر (١٥ آبان ماه)، پيش بينى از احتمال روند كاهش تقاضاى بازار ذرت اكراين حداقل تا ابتداء سال ميلادى ٢٠٢٢ را داشتم

📎وی افزود: این در حالی است که به تازگی مطرح می‌شود که بیش از ۳.۵ میلیارد دلار مسدود شده‌ی ایران در یکی از کشورها آزاد و در حال ورود به چرخه تجاری کشور است./ ایسنا


بازار ذرت اكراين در آخرين روز كارى از هفته گذشته، به دنبال افت بازار شيكاگو، تقريبا سطح حمايت اول هفته گذشته را از دست داد و با حدود ٥.٥ دلار كاهش در يك روز، به متوسط ٢٨٥.٥ دلار تحويل بنادر اكراين، اعلام شد. در همين راستا، معاملات آتى ذرت در حوزه بالتيك هم با ٧ دلار كاهش جهت تحويل ژانويه/فوريه سال ٢٠٢٢، به ٢٧٩ دلار رسيد.
سوى ديگر بازار بالتيك، روسيه هم در حال تكميل برداشت ذرت امسال ميباشد. طبق برآوردهاى ميدانى، تا روز ٣ نوامبر ماه جارى، حدود ١١.٨ ميليون تن ذرت برداشت شده كه از مدت مشابه در سال قبل، تا حدودى بالاتر ميباشد.
🚨🚨 در نظر داشته باشيم كه يكى از محرك هاى بازار بالتيك براى ذرت، بازار چين ميباشد كه البته با توجه به نزديك شدن فصل برداشت ذرت در چين و برآورد ميزان برداشت مطلوب در چين، بايد شاهد كاهش سرعت خريد ذرت چين باشيم.در زير، روند قيمت ذرت اكراين را طى شش ماه گذشته تحويل بنادر اكراين و ترمينال ها مقايسه ميكنيم.

روز دوشنبه بازار ها متاثر از گزارش عرضه و تقاضاى USDA (امروز سه شنبه)، تحت فشار و كاهش قيمت ها، تقريبا قرمز پوش بود. البته، بازار سرمايه (Managed Fund) در هفته گذشته، با افزايش موقعيت هاى خريد (long position) بيشتر، گمانه زنى هاى بازار را براى ترند افزايش قيمت ها، بيشتر كرد.
ذرت
بازار سرمايه، در افزايش تعداد قرارداد هاى ذرت هم در هفته گذشته، فعال بود و در عين حال، معاملات فروش كمترى را در بازار آتى ديديم به طورى كه حجم معاملات عرضه و فروش (Short position) تا ٢٧،٥٠٠ قرار داد كاهش داشت كه به نحوى كمترين حجم عرضه قراردادى از ابتداء ماه ژوئن ميباشد.


گندم
تعداد قرارداد هاى خريد آتى long position در هفته گذشته بازار گندم شيكاگو، تقريبا با بيشترين حجم معاملات از اواخر ماه آگوست رسيد.
بازار گندم ١٢.٥٪؜ روسيه هم در اولين روز كارى بازار، زودتر از ساير بازارهاى نقد (spot)، از اين شرايط بهره گرفته و با خيز ٢ دلارى، حدود ٣٢٦ دلار فوب تحويل اواخر ماه جارى ميلادى، پيشنهاد شد.


سويا
در نهايت، به نظر بازار سرمايه، در سويا هم خلاف جريان بازار هفته گذشته حركت كرده و با افزايش قراردادهاى خريد آتى، عليرغم جريان و انتظار بازار از كاهش قيمت ها، تقريبا از ابتداء ماه آگوست، بيشترين موقعيت هاى خريد را ايجاد كرد.به نظر من، روند بازار بعد از گزارش فردا USDA به اين ترتيب خواهد بود؛
گند(افزايش)
ذرت (تا حدودى افزايش)
سويا (كاهش)
جو(تا حدودى افزايش)
در زير، روند حجمى بازار سرمايه را در قراردادهاى آتى بررسى ميكنيم.


قيمت هاى پيشنهادى ذرت در اكراين نسبت به جمعه هفته گذشته، خصوصا در بندر Nikolaev به دنبال پيشنهادات بيشتر و تقاضاى كمتر بازار به ٢ دلار كاهش به ٢٧٤ دلار FOB رسيد.
در همين راستا، قيمت پيشنهادى گندم ١١.٥٪؜ هم ديروز با ٥ دلار كاهش نسب به روز ٣ام دسامبر تحويل بندر Berdyansk جهت حمل در ماه جارى به ٣٠٥ دلار و گندم ١٢.٥٪؜ هم با كاهش ٤ دلارى به ٣٠٩ دلار رسيد. به نظر من، بازار گندم اكراين در هفته جارى بيشتر متاثر از دو جريان، شاهد افت قيمت ها بود؛
١) روند افت ارزش لير تركيه در كنار افزايش نرخ حمل دريايى براى كشتى هاى Coaster از حوزه Azov به درياى Marmara (حدود ٦٠ دلار تن) و افزايش نرخ عوارض صادراتى، بيشتر خريداران را معطوف به محموله هاى از پيش خريدارى و تخليه شده در بنادر تركيه نموده كه در نتيجه بخشى از تقاضاى اصلى بازار را كاهش داده است.
٢) روند اعمال سهميه صادراتى از روسيه از ١٥ام فوريه تا ٣٠ام ماه ژوئن و تخصيص احتمالى ٩ ميليون تن به گندم كه بيشتر از انتظار بازار بود.
در زير، اينفوگرافى ميزان و مقاصد صادرات گندم، ذرت و جو را به ٥ بازار اصلى اكراين براى سال جارى بررسى ميكنيم.

نگاهى از لحاظ آمار و ارقام به بازار اكراين تا پايان هفته (٢٠ ام دسامبر) داشته باشيم؛
گندم -🌾
طبق اعلام اداره آمار اكراين، تا ابتداء ماه جارى ميلادى، اكراين حدود ٣٢.٧ ميليون تن برداشت گندم داشته است. قيمت ها، هفته گذشته را با حدود ٦ دلار كاهش پشت سر گذاشت، ضمن ابنكه ميزان صادرات در هفته قبل، ٤٨٪؜ كاهش را شاهد بود.
ذرت -🌽
قيمت ها به دنبال عرضه بيشتر و كاهش تقاضاى بازار، حدود ١ دلار در تن، كاهش داشت. در همين راستا، تا ابتداء ماه جارى از ٤.٩٧ ميليون هكتار اراضى تحت كشت ذرت، حدود ٣٩.٨ ميليون تن برداشت شده است. در همين راستا، صادرات ذرت در هفته ٢٤ام، حدود ٦٩٪؜ كاهش نسبت به هفته قبل از آن داشت.
جو -
بازار جو هم متاثر از قيمت گندم حدود ٧ دلار كاهش داشته و تنها ١٥٨ هزار تن جو در ماه جارى صادر شده كه كاهش ٣٧٪؜ در هفته ٢٤ ام نسبت به هفته قبل از آن داشتيم.
در نهايت، ذخاير و موجودى دام وطيور در اكراين هم در ماه جارى، البته با كاهش روبرو بوده است؛
گوساله 🐄 - ٢.٩٣ ميليون راس (كاهش ٦.٩٪؜ نسبت به سال قبل)
خوك 🐖- ٥.٨٣ ميليون راس (كاهش ٤.٧٪؜ نسبت به سال قبل)
مرغ 🐓- ٢١٧.٦٣ ميليون قطعه (كاهش ٠.٦٪؜ نسبت به سال قبل)
در زير، روند هفتگى صادرات ذرت، جو و گندم از اكراين را بررسى ميكنيم.

بازار گندم و ذرت اكراين در حوزه بالتيك ديروز (٢٨ام دسامبر) تقريبا از ثبات نسبى برخوردار بود. حدود قيمت هاى پيشنهادى براى گندم ١٢.٥٪؜ و ١١.٥٪؜ تحويل بندر برديانسك Berdyansk به ترتيب ٣١٠ و ٣٠٤ دلار پيشنهاد شد.
ذرت هم حدود ٢٥٥-٢٦٥ دلار تحويل بنادر اكراين پيشنهاد شد.
 در نظر داشته باشيم كه در خصوص ذرت ، اخيراً وارد كنندگان تركيه 🇹🇷 به نحوى درگير و نگران از شرايط جديد اعمال مقررات قرنطينه اى نسبت به ذرت مولداوى 🇲🇩 هستند. با توجه به تغييرات در ضوابط وارداتى از اين مبداء، تا به امروز هيچ كدام از فعالان بازار در اين حوزه، نتوانسته اند شرايط را با توجه به قراردادها، اجرا كنند. اهميت موضوع در بحث رقابت پذيرى اين بازار در مسيرهاى كشتى با ظرفيت كم تر نسبت به اكراين ميباشد. در واقع، در صورت حذف و يا تاخير در روند تامين از بازار مولداوى، به نحوى بخشى از تقاضاى كشتى هاى Coaster به سمت اكراين خواهد رفت.

اكراين 🇺🇦
گردش بازار ايران جهت خريد ذرت از حوزه بالتيك، محسوس تر شده است. طى سه ماه انتهاى سال، اگرچه اكراين كماكان از بازار گندم ايران دور بوده (البته كشتى Athina lll با حدود ٦٩،٣٠٠ تن در ماه سپتامبر، آخرين محموله گندم اكراين به سمت ايران بوده است) اما با حدود ٦١٠ هزار تن ذرت، سهم قابل قبولى از بازار را داشته است.
ضمناً، براى ماه ژانويه و تا ديروز، تنها كشتى Anthos با ٦٤ هزار تن ذرت زير بارگيرى جهت ايران ميباشد. در سه ماه انتهاى سال، فقط يك محموله جو از اكراين بوزن ٦١،٥٦٠ تن توسط كشتى Holy در ماه اكتبر، به سمت ايران حركت كرده بود.
رومانى 🇷🇴
طى سه ماه آخر سال ٢٠٢١، رومانى هم حدود ٦٧٦ هزار تن ذرت  به مقصد ايران بارگيرى كرده است. از لحاظ آمارى، ٣ كشتى پانامكس در اكتبر و ٦ كشتى در ماه نوامبر حركت كردند. ضمن اينكه، آخرين محموله بوزن ٦٩،٣٠٠ تن ذرت هم توسط كشتى Thalassini در ٢٥ ماه دسامبر، به سمت ايران حركت كرده است.

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت کیمیا زرین است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس