info@kimiyatrading.com

☎️+982191311234 ☎️+987191311234

عرضه دانه سویا در جهان
    
تعداد بازدید: 1819
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/9/14

دانه سویا از جمله کالاهای اساسی که از ارز ترجیهی استفاده میکند و در ایران مورد استفاده زیادی قرار میگیرد، حال میخواهیم به میزان برداشت و عرضه آن در کل جهان و کشورهای تولید کننده بپردازیم که بیشترین میزان در سال 2021 و 2022 میباشد با ما همراه باشید:

رشد ۸۷ درصدی واردات کالاهای اساسی در ۸ ماه نخست امسال

سخنگوی گمرک ایران گفت: حدود ۲۰ میلیون و ۳۲۳ هزار تن کالای اساسی در ۸ ماه امسال وارد کشور شد که از نظر وزنی نسبت به پارسال ۳۵ درصد و از لحاظ ارزشی ۸۷ درصد رشد داشته است.روح الله لطیفی گفت: حدود ۲۰ میلیون و ۳۲۳ هزار تن کالای اساسی در ۸ ماه امسال وارد کشور شد.سخنگوی گمرک ایران افزود: واردات کالاهای اساسی از نظر وزنی نسبت به پارسال ۳۵ درصد و از لحاظ ارزشی ۸۷ درصد رشد داشته است.


📌وضعيت و برآورد ميزان برداشت و عرضه دانه سويا در سال ٢٠٢١/٢٠٢٢

🔊به طور كلى به نظر چين براى سال ٢٠٢١/٢٠٢٢، تمايل زيادى بر توسعه واردات دانه نداشته باشد و احتمالا سقف واردات شايد تا حدودى كمتر از سال قبل، برآورد شود، ضمن اينكه، شرايط جوّى خصوصا در امريكاى جنوبى، وضعيت برداشت سال آتى را كماكان مناسب برآورد مي كند.

📍از سوى ديگر، افزايش قيمت انواع كود كشاورزى، به نظر بخشى از كشاورزان را به سمت جايگزينى دانه سويا نسبت به ذرت، هدايت كند.

📎وضعيت عرضه و تقاضا، روند صادرات و مانده احتمالى آخر فصل را براى دانه سويا نسبت به دو سال قبل امريكا و برآورد تقريبى در امريكاى جنوبى براى سال ٢٠٢١/٢٠٢٢ نشان می دهد:

📍امريكا
تقريبا روند عرضه و تقاضا براى سال ٢٠٢١/٢٠٢٢ از شرايط برابرى بهره ميبرد، نكته قابل توجه افزايش توليد دانه براى سال آتى و از سوى ديگر كاهش تقريبى ١.٥ ميليون تنى صادرات و در نتيجه احتمال رشد و افزايش مانده انتهاى فصل تا سقف ٩ ميليون تن ميباشد.

شاخص هايى كه در كاهش قيمت تاثير گذار خواهد بود.

📍برزيل

اجماع كلى براى برداشت دانه سال آتى در برزيل، از احتمال ثبت ركورد جديدى از ميزان برداشت حكايت دارد.

پيش بينى ها در كانال ١٤٠-١٤٥ ميليون تن ميباشد كه البته تا حدودى، شاهد رشد احتمالى صادرات هم خواهيم بود.

با اين حال، به نظر افزايش عرضه كماكان از محرك هاى كاهنده قيمت باقى بماند.

📍آرژانتين

اما در آرژانتين، به نظر براى سال زراعى پيش رو، تا حدودى شرايط نامناسب جوّى بر روند ميزان برداشت دانه تاثير منفى داشته باشد و احتمالا سقف برداشت در حدود ٤٥ ميليون تن و البته كاهش صادرات هم تا سقف ٦ ميليون تن ادامه پيدا كند.

بازار سال آتى آرژانتين بيشتر معطوف به روغن كشى داخل و در نتيجه عرضه بيشتر خام سويا و كنجاله باشد.

📎 در خصوص دانه سويا به نظر می رسد براى سال ٢٠٢٢ به طور كلى بايد بازارى آهسته و همراه با نوسانات كاهشى را بتوان انتظار داشت.

📍 گمانه زنى براى حدود قيمت ها تا حدودى مشكل خواهد بود، با اين حال به نظر می رسد براى سال ٢٠٢٢، احتمالا بازار دانه سويا در بورس شيكاگو را بايد در كانال ١٢.٥-١٢.٨ دلار در بوشل پيگيرى كرد.

طبق اعلام اداره آمار چين، ميزان برداشت ذرت در سال ٢٠٢١ با افزايش ٤.٦٪؜ نسبت به سال قبل، به ٢٧٢.٦ ميليون تن رسيد. ميزان برداشت گندم هم حدود ١٣٦.٩ ميليون تن برآورد شد.
در همين راستا، به دنبال طوفان آيدا در امريكا و تاخير در بارگيرى دانه از امريكا در ماه سپتامبر، به نظر براى سال زراعى جارى (از ماه سپتامبر) صادرات دانه سويا از امريكا به چين شاهد كاهش ٢٠٪؜ و تا سقف ٣٠ ميليون تن باشد. البته، اين كاهش و افت خريد از بازار امريكا، طبيعتا به سمت ساير بازار ها و خصوصا برزيل هدايت خواهد شد. به نظر چين، خريد ماه دسامبر را هم انجام داده و جهت حمل ماه ژانويه و فوريه در بازار خواهد بود و برزيل عليرغم اينكه از لحاظ قيمت FOB تا حدودى بالاتر از امريكا ميباشد، اما كرايه كمتر (حدود ٦٠ دلار) و همينطور پروتئين بالاتر دانه، سهم بيشتر بازار را خواهد داشت.
 نكته قابل توجه اينكه، حضور بيشتر و پررنگ تر چين در اغلب بازارهايى كه به طور سنتى تامين كننده اصلى بازار ايران تلقى ميشوند (اگرچه ميزان خريد بازار ايران به مراتب كمتر از بازار چين ميباشد) اما ميتواند شرايط خريد را براى ايران تا حدودى سخت تر و يا حداقل در زمان حضور خريداران چينى در بازار، علاقه فروشندگان را كمتر به سمت بازارهاى كوچك تر منعطف
كند.
در زير، مقايسه روند قيمت دانه سويا برزيل و امريكا را تحويل FOB، تحويل بنادر چين و همينطور نوسانات نرخ حمل دريايى براى كشتى پانامكس از اين در مبداء به چين را طى دو سال گذشته بررسى ميكنيم.

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت کیمیا زرین است

طراحی سایت سئو مرکز طراحی وب زئوس